Lektionsplanering: Ord för sporter och fritidsintressen
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Ord för sporter och fritidsintressen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika sporter och fritidsintressen. Eleverna kommer att lära sig benämna och beskriva olika aktiviteter på engelska och kunna diskutera sina egna intressen och erfarenheter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika sporter och fritidsintressen på engelska samt använda dessa ord i meningar. De ska också kunna diskutera och jämföra sina favoritaktiviteter med sina klasskamrater.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sporter och fritidsintressen (10 min)
- Visa bilder av olika sporter och fritidsaktiviteter, såsom fotboll, basket, simning, cykling, måleri, och musik.
- Säg namnen på varje aktivitet och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera kort vad man gör inom varje sport eller aktivitet och ställ frågor som “What sport do you like the most?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av olika sporter och fritidsintressen, inklusive namn under bilden.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
- Genomför en aktiv övning där eleverna turas om att ställa frågor till varandra, som “Do you play football?” och svara “Yes, I do” eller “No, I don’t.”
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en “fritidsintresselista” där de skriver ner sina fem favoritaktiviteter och vad de gillar med dem. De ska även rita en bild av varje aktivitet.
- Varje elev får möjlighet att presentera sin lista för klassen och berätta om sina intressen.
- Organisera en “sport- och fritidsmässa” där eleverna kan dela sina intressen med varandra och till och med demonstrera sina aktiviteter om det är möjligt.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om sporter och fritidsintressen.
- Diskutera hur aktiviteter berikar våra liv och hur de kan bidra till att skapa nya vänskapsband.
- Fråga eleverna vad de skulle vilja prova på som en ny sport eller hobby.
- Avsluta med att repetera några av de ord och fraser som de har lärt sig under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken sport tycker du är mest spännande och varför?
- B. Har du någon hobby som du gärna vill dela med dig av?
- C. Vad är viktigast för dig när du väljer en fritidsaktivitet?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en sport eller hobby de utövar. De ska inkludera detaljer om vad aktiviteten innebär, vad de gör och varför de tycker om att göra det. Denna aktivitet hjälper dem att öva sina skrivfärdigheter och uttrycka sina intressen på engelska.