Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Verb och tempus
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna förståelse för verb och deras olika tempus (nutid, dåtid och framtid). Eleverna ska utveckla sina färdigheter i att använda verb korrekt i meningar och lära sig hur tempus påverkar betydelsen av meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda verb i olika tempus och formulera meningar som tydligt uttrycker tid. Eleverna kan även delta i samtal där de använder verbformer korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verb (10 min)
• Förklara vad verb är och deras funktion i en mening. Ge exempel på olika verb (t.ex. run, eat, play).
• Visa hur verb kan förändras beroende på tid (t.ex. “I play,” “I played,” “I will play”).
Nutid (10 min)
• Gå igenom hur verb konjugeras i nutid. Diskutera skillnaden mellan enkel och sammansatt nutid (t.ex. “I run” vs. “I am running”).
• Låt eleverna ge exempel på meningar i nutid och skriv upp dem på tavlan.
Dåtid (15 min)
• Introducera hur man formar verb i dåtid. Diskutera skillnaden mellan regelbundna (t.ex. walk – walked) och oregelbundna verb (t.ex. go – went).
• Ge eleverna en lista med vanligt förekommande oregelbundna verb och be dem använda dessa i meningar.
Framtid (10 min)
• Förklara hur framtid formas med hjälp av “will” och “going to” (t.ex. “I will play,” “I am going to play”).
• Låt eleverna öva på att formulera meningar som beskriver framtida aktiviteter.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta de olika tempusformerna och hur de används.
• Ställ frågor för att kontrollera att eleverna har förstått skillnaderna mellan nutid, dåtid och framtid.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse (4-5 meningar) om vad de gjorde igår (i dåtid), vad de gör idag (i nutid) och vad de planerar att göra imorgon (i framtid). De ska använda rätt verbformer och tempus i sina meningar. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är ett verb? (Svar: Ett ord som beskriver en handling)
• Nämn ett exempel på ett regelbundet verb i dåtid. (Exempel: Walk – Walked)
• Hur gör man en mening i framtid med hjälp av “will”? (Exempel: I will play soccer)
• Ge ett exempel på ett oregelbundet verb. (Exempel: Go – Went)
• Varför är det viktigt att använda rätt tempus i meningar? (Svar: För att tydligt visa när handlingen sker)
Hemläxa
Skriv en kort text (5-7 meningar) där du beskriver vad du gjorde under helgen. Använd dåtid för att berätta om aktiviteter som redan har hänt och var noga med att använda rätt verbformer.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska intervjua en klasskamrat om deras favoritaktiviteter, och sedan skriva ner en sammanfattning av intervjun med korrekt användning av verb i olika tempus. De ska presentera sina fynd för klassen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Adjektiv och beskrivning
I nästa lektion kan fokus ligga på att använda adjektiv för att beskriva substantiv i mer detalj. Eleverna kommer att lära sig hur adjektiv kan göra deras meningar mer livliga och intressanta, samt praktisera att använda dem i sina egna skrivuppgifter.
Förberedelser
• Samla exempel på verb och olika tempusformer för att använda under genomgångarna.
• Förbereda övningsmaterial med exempelmeningar för praktiska övningar.
• Göra en lista med vanliga oregelbundna verb för att kunna dela ut till eleverna.