Lektionsplanering
Årskurs
4
Ämne
Franska
Tema
Adjektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på användning av adjektiv i det franska språket. Eleverna kommer att lära sig om hur adjektiv används för att beskriva substantiv, placeringen av adjektiv i en mening samt skillnader i maskulin och feminin form.
Kunskapskrav
Eleven kan använda adjektiv i meningar för att beskriva personer, platser och saker på ett korrekt sätt, samt kan förklara skillnaderna mellan maskulina och feminina former av adjektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till adjektiv (10 min)
- Definition av vad ett adjektiv är.
- Exempel på vanliga adjektiv på franska.
- Diskussion om hur adjektiv beskriver substantiv.
Maskulin och feminin form (15 min)
- Förklara skillnaderna mellan maskulin och feminin form av adjektiv.
- Ge exempel på hur man konverterar adjektiv mellan former.
- Diskutera pluralformer av adjektiv.
Placering av adjektiv (15 min)
- Förklara var adjektiv placeras i förhållande till substantiv.
- Genomgång av undantag och speciella fall.
- Demonstrera med hjälp av exempelmeningar.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela ut övningar där eleverna ska hitta och använda adjektiv i meningar.
- Arbeta i par för att beskriva bilder med hjälp av adjektiv.
- Sammanfattning av vad de har lärt sig i övningarna.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch där de använder olika adjektiv för att beskriva en karaktär, antingen en som de själva skapat eller en känd karaktär. De ska använda både maskulina och feminina former där det är tillämpligt.
Exit-ticket
- Vad är ett adjektiv?
Svar: Ett adjektiv beskriver ett substantiv. - Hur formar man ett adjektiv i feminin form?
Svar: Ofta lägger man till -e till den maskulina formen. - Ge exempel på ett adjektiv i maskulin form.
Svar: “grand” (stor). - Var placeras adjektiv i en mening?
Svar: Adjektiven placeras oftast före substantivet, men kan även komma efter. - Hur gör man ett adjektiv plural?
Svar: Man lägger till -s i slutet av adjektivet.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort beskrivning av sin favoritkaraktär och använda minst fem adjektiv i texten, samt ange genus för varje adjektiv. Denna hemuppgift kan fungera både som läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som har varit borta.
Citat
*”Les mots sont des fenêtres (ou bien ce sont des murs).”* – Marshall Rosenberg (1999)
Citatet, som betyder “Orden är fönster (eller så är de väggar)”, framhäver hur språket kan öppna upp för förståelse och kommunikation, eller stänga in oss. Det är centralt att lära sig använda adjektiv korrekt för att effektivt uttrycka sig och beskriva världen omkring oss.