Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges landskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige, samt namn och läge på geografiska objekt i Sverige. Eleverna ska lära sig om de olika landskapen och deras karakteristika, samt hur dessa landskap påverkar livsmiljöer och samhälle.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för namn och läge på flera geografiska objekt i Sverige, samt kunna beskriva utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sveriges landskap (10 min)
– Presentera Sveriges olika landskap på en karta.
– Beskriv kort de viktigaste kännetecknen för varje landskap.
– Diskutera varför det är viktigt att känna till landskapen i Sverige.
Gruppdiskussion om landskap (15 min)
– Dela in eleverna i smågrupper och ge dem i uppdrag att välja ett landskap och diskutera dess karaktäristika.
– Varje grupp ska tänka på hur landskapet påverkar lokalt liv och kultur.
– Samla in deras tankar och skriv ner dem på tavlan.
Visuellt material om landskap (15 min)
– Använd bilder och videor för att visa landskapens olika miljöer och djurliv.
– Förklara samband mellan naturresurser och människors livsförhållanden i olika landskap.
Kartläggningsövning (5 min)
– Ge eleverna en enkel karta över Sverige och be dem markera de landskap som ni har diskuterat.
– Diskutera elevernas kartor och rätta eventuella missförstånd.
Sammanfattning och reflektionsfrågor (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Ställ öppna frågor om vad som intresserade dem mest och varför.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en presentation om ett valt landskap i Sverige. De ska undersöka landskapets kännetecken och hur de skiljer sig från andra landskap. Presentationen kan göras i form av en affisch, en PowerPoint eller en kort muntlig presentation för klassen. Detta kopplas till lektionens tema genom att eleverna får fördjupa sig i ett specifikt landskap och dess unika egenskaper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka är de fem landskapen i Sverige du kommer ihåg? (Svar: Exempelvis: Lappland, Norrland, Svealand, Götaland, Öland)
– Vad kännetecknar Götaland? (Svar: Låga högar, skogar, många sjöar, lantbruk)
– Hur påverkar naturresurserna livsmiljön i ett visst landskap? (Svar: Exempelvis skogar ger virke, vatten för fiske och jordbruk)
– Namnge en stad som ligger i Svealand. (Svar: Exempelvis Stockholm)
– Hur skulle du beskriva ditt eget landskap? (Svar: Elevernas egna svar)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (ca 100-150 ord) om sitt hem- eller närområde, med fokus på landskapets kännetecken och hur det påverkar deras liv.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att göra en mer detaljerad research om ett specifikt landskap och dess historia, kultur och ekonomi. De ska skapa en informativ presentation eller rapport som inkluderar både text och bilder. Syftet är att ge eleverna möjlighet att uppvisa sina kunskaper på en fördjupad nivå.
Förslag för nästa lektion
Klimat och dess påverkan på landskapen
I nästa lektion kan fokus vara på hur klimatet påverkar olika landskap i Sverige och vilka konsekvenser det får för miljö och boende. Denna lektion är relevant för att skapa en förståelse för sambandet mellan natur och samhälle och ett fördjupat perspektiv på hur olika landskap formas av sin omgivning. Kunskapskrav som berörs då kan vara att eleverna ska kunna beskriva hur klimatet förändrar landskapet samt hur människan anpassar sig efter dessa förhållanden.
Förberedelser
– Förbered kartor och visuellt material som ska användas under lektionen.
– Samla in och välj bildmaterial som visar olika landskap i Sverige.
– Dela in eleverna i grupper i förväg för diskussionen.