Anpassad grundskola vardagsaktivitet
Årskurs: 4
Ämne: Grundskola – Vardagsaktiviteter
Tema: Att skapa en strukturerad och trygg vardag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektionsplanering kommer vi att arbeta med centrala innehållsområden som rör social och emotionell utveckling samt praktiska färdigheter. Eleverna kommer att få lära sig om vikten av rutiner och hur dessa bidrar till en trygg och balanserad vardag. Vi kommer även att diskutera relationerna mellan bördor och njutningar i vardagen.
Kunskapskrav:
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om normer och värden i olika sammanhang. Eleven kan även samspela och kommunicera med andra på ett respektfullt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vardagsrutiner (10 min)
- Presentera begreppet vardagsrutiner och varför dessa är viktiga för trivsel och struktur.
- Diskutera vad som ingår i en typisk vardag och hur olika aktiviteter bidrar till vårt välmående.
- Ge exempel på goda vardagshanteringar som att strukturera sin tid och planera dagar.
Skapa en aktivitetskalender (15 min)
- Introducera hur man kan skapa en aktivitetskalender för att planera sin vecka.
- Ge exempel på aktiviteter som kan ingå, både plikt och nöje, och hur man kan balansera dessa.
- Visa hur man kan använda färger för att representera olika typer av aktiviteter.
Gruppdiskussion om fördelar med rutiner (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och be dem diskutera fördelarna med att ha rutiner i sitt liv.
- Låt varje grupp formulera tre fördelar och presentera dessa för klassen.
- Under tiden, anteckna deltagarnas synpunkter på tavlan för att synliggöra åsikterna.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen för att reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur de kan börja implementera sina egna aktivitetskalendrar hemma.
- Fråga eleverna hur de kan stödja varandra i att hålla fast vid sina rutiner.
Aktivitet
Eleverna ska skapa sin egen aktivitetskalender för den kommande veckan. De ska inkludera skolarbete, fritidsaktiviteter och även tid för avkoppling och nöje. Planen ska följa en god struktur och balansera mellan plikter och nöje. Denna aktivitet syftar till att få eleverna att aktivt planera och reflektera kring sin egen tid.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vad är en vardagsrutin? Svar: En rutin är en återkommande aktivitet som vi gör varje dag eller vecka.
- Nämn två fördelar med att ha rutiner. Svar: Det skapar struktur och minskar stress.
- Hur kan en aktivitetskalender se ut? Svar: Den kan innehålla olika färger för plikter och nöjen samt planer för hela veckan.
- Varför är det viktigt att ha tid för avkoppling? Svar: Tid för avkoppling hjälper oss att återhämta oss och hålla oss nöjda.
- Hur kan vi stödja varandra i att hålla rutiner? Svar: Vi kan påminna varandra och diskutera framsteg tillsammans.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om sina nuvarande vardagsrutiner och hur de kan förbättra dem utifrån det som diskuterats under lektionen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att intervjua en familjemedlem om deras vardagsrutiner och sedan presentera sina insikter samt jämföra dem med sina egna rutiner. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över skillnader och likheter i hanteringen av vardagen och hur den ser ut för andra.
Förslag för nästa lektion
Koppling mellan emotionell hälsa och vardagsaktiviteter. I nästa lektion bör vi fokusera på hur våra vardagsaktiviteter påverkar vår emotionella hälsa. Vi ska diskutera varför det är viktigt att ha en balans mellan olika typer av aktiviteter och hur detta bidrar till vårt välbefinnande. Det är relevant att arbeta med hur man kan identifiera stressfaktorer i sin vardag och planera för att hantera dessa.
Förberedelser
- Förbered mallar för aktivitetskalendrar som eleverna kan fylla i.
- Samla material som färgpennor och stora pappersark för ritningar av kalendrar.
- Planera eventuella frågor till familjemedlemmar för fördjupningsuppgiften.