Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Historia
Tema: Historiska källor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att eleverna ska lära sig om olika typer av historiska källor, såsom skriftliga, muntliga och fysiska källor. De ska också få förståelse för hur dessa källor används för att bättre förstå historiska händelser och hur de kan påverka vår tolkning av det förflutna.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge exempel på olika typer av källor och förklara skillnaden mellan primärkällor och sekundärkällor. De ska också kunna använda källor för att ställa frågor om och diskutera historiska händelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till historiska källor (10 min)
– Förklara vad en historisk källa är och varför källor är viktiga för att förstå historia.
– Diskutera skillnaden mellan primärkällor och sekundärkällor.
– Ge exempel på olika typer av källor, såsom böcker, dagböcker, fotografier och föremål.
Källkritik och användning (15 min)
– Introducera begreppet källkritik och varför det är viktigt att granska källor noggrant.
– Presentera några frågor som eleverna kan ställa för att bedöma en källas pålitlighet (exempelvis: vem har skapat källan? Vad var syftet? När skapades den?).
– Diskutera hur olika källor kan ge olika perspektiv på samma händelse.
Aktiv källanalys (15 min)
– Ge eleverna en enkel historisk källa (exempelvis ett kort utdrag ur en dagbok eller en bild) att analysera i grupper.
– Låt grupperna diskutera och ställa frågor om källan: Vad visar den? Vad kan vi lära oss av den? Vad är dess begränsningar?
– Be varje grupp att kort presentera sina tankar för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta dagens lektion och låt eleverna dela med sig av vad de har lärt sig om historiska källor.
– Ställ öppna frågor för att uppmuntra till diskussion och reflektion över hur källor påverkar vår förståelse av historia.
Aktivitet
Eleverna ska tillsammans i grupper skapa en plakatpresentation där de visar upp en viss typ av historisk källa (till exempel en primärkälla som en dagbok eller ett foto) och förklarar dess betydelse för förståelsen av en historisk händelse. De ska inkludera vad källan visar, vem som skapade den och varför den är viktig.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad är en historisk källa?
– En historisk källa är ett dokument eller en föremål som ger information om en historisk tid eller händelse.
– Vad är skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla?
– Primärkällor är originalkällor från den tid eller händelse de handlar om, medan sekundärkällor är tolkningar eller analyser av primärkällor.
– Varför är källkritik viktigt?
– Källkritik är viktigt för att bedöma om en källa är pålitlig och för att förstå olika perspektiv på en händelse.
– Ge exempel på två typer av historiska källor.
– Dagböcker och fotografier.
– Vilka frågor kan du ställa för att granska en källa?
– Vem har skapat källan? När skapades den? Vad var syftet med att skapa den?
Hemläxa
Eleverna ska i en kort uppsats (max 300 ord) välja en historisk källa (kan vara en bild, en text, en föremål) och beskriva dess betydelse. De ska också nämna vad de tror att källan kan avslöja om den tid den kommer ifrån.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna undersöka en specifik historisk händelse genom att hitta och analysera minst tre olika typer av källor (primära och sekundära) och skriva en rapport (minst 800 ord) där de diskuterar vad varje källa visar om händelsen och hur de förstår dessa tillsammans.
Förslag för nästa lektion
Tolkning av historiska händelser
I nästa lektion kan vi fokusera på hur historiska händelser kan tolkas på olika sätt beroende på vilka källor vi använder. Vi kan diskutera exempel på historiska händelser där källor gett olika bilder av vad som hänt.
Detta tema är relevant för att fördjupa förståelsen för historia som en tolkning av det förflutna och hur viktig källhantering är för att skapa objektiva berättelser om historien. Eleverna kommer att få möjlighet att diskutera och reflektera över ämnet, vilket hjälper till att utveckla deras kritiska tänkande och analytiska färdigheter.