Lektion. Åk. 4. Historia – Stenåldern och tidiga mänskliga samhällen

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Historia
Tema: Stenåldern och tidiga mänskliga samhällen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för livet under stenåldern, inklusive livsstil, verktyg, kost och samhällsstrukturer. Eleverna kommer att utforska hur människor levde, vad de gjorde och hur de anpassade sig till sin miljö under denna tid.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på livsstil och kultur under stenåldern och beskriva hur människor anpassade sig till sin miljö. Eleven kan också delta i diskussioner om tidiga mänskliga samhällen och deras betydelse för vår historia.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till stenåldern (10 min)

  • Inled med att förklara vad stenåldern är (ca 2,5 miljoner år till ca 3000 f.Kr.) och varför den kallas så.
  • Diskutera vad som kännetecknar stenåldern, som användningen av stenverktyg och deras livsstil.
  • Berätta om syftet med lektionen; att förstå hur människor levde och överlevde under stenåldern.

Genomgång av livsstil och samhällsstruktur (15 min)

  • Presentera hur människor under stenåldern var jägare och samlare, och diskussioner om deras kost, boende och sociala strukturer.
  • Använd bilder och exempel för att visa hur stenålderssocieteter såg ut och hur de samlade mat.
  • Diskutera hur människorna anpassade sig till klimat och miljö och hur de använde det som de hade tillgång till.

Verktyg och redskap (15 min)

  • Visa olika typer av stenverktyg som användes under stenåldern och diskutera deras funktioner.
  • Demonstrera (med bilder eller exempel) hur verktygen tillverkades och vad de användes till (jakt, matlagning, byggande av skydd).
  • Låt eleverna ställa frågor och diskutera sin nyfikenhet kring hur saker tillverkades och användes.

Grupparbete om stenåldern (10 min)

  • Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp ett tema att arbeta med (t.ex. jakt, samling av mat, verktygstillverkning, boende).
  • Ge grupperna resurser som böcker och bilder för att undersöka sitt tema och förbereda en kort presentation.

Presentation av gruppernas teman (5 min)

  • Låt varje grupp presentera sin information för klassen.
  • Under presentationerna uppmuntra frågor och diskussioner kring de olika aspekterna av livsstilen under stenåldern.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “stenåldersskiss” där de ritar sitt eget stenålderslandskap. De ska inkludera viktiga element som jakt, samling, boende och verktyg, samt en kort text som förklarar vad som händer i deras bild.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Nämn en sak du lärt dig om livet under stenåldern idag. Elevernas svar kan variera beroende på vad som intresserade dem mest.
  • Vad var en viktig del av människors liv under stenåldern? Exempelvis att jaga och samla mat.
  • Hur tror du att människornas liv under stenåldern skiljer sig från vårt idag? Elevernas svar kan variera men kan inkludera att de inte hade moderna bekvämligheter.
  • Vilken typ av verktyg hade du tyckt var mest intressant att använda och varför? Elevernas svar kommer att vara individuella.
  • Varför är det viktigt att lära sig om vår förhistoria, som stenåldern? Det hjälper oss att förstå hur människor har levt och utvecklats genom tiden.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (150-200 ord) om en aktivitet de skulle ha gjort om de levt under stenåldern, exempelvis att jaga ett djur eller samla bär. De ska beskriva hur de skulle ha genomfört denna aktivitet och vad de skulle ha behövt.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill kan de undersöka en specifik stenålderskultur, såsom magdalénien eller mesolitikum, och skriva en rapport (200-300 ord) om deras livsstil, matvanor och verktyg. Rapporten kan även innehålla bilder och illustrationer av deras forskning.

Förslag för nästa lektion

Stenålderns konst och kultur. I nästa lektion kan vi fokusera på konst och kultur under stenåldern, inklusive hällristningar, grottkonst och tidiga former av konstnärligt uttryck. Eleverna kan diskutera betydelsen av konst och berättelser under denna tid och skapa egna konstverk inspirerade av stenåldern.

Förberedelser

  • Samla bilder och information om livet under stenåldern att dela med klassen.
  • Förbereda material för “stenåldersskiss”-aktiviteten (papper, färg, klippmaterial).
  • Se till att det finns resurser för grupparbetet (böcker och bilder).

Modern Tillbaka-knapp