Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Addition
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att arbeta med grundläggande addition. Centralt innehåll som berörs är att göra beräkningar och använda matematiska begrepp och metoder för att lösa problem. Eleverna kommer också att få träna på att använda tal i olika sammanhang, samt att utveckla sin förmåga att resonera kring matematiska tankar.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna utföra grundläggande beräkningar med heltal och lösa enklare matematiska problem med hjälp av addition. Eleven visar grundläggande förståelse för begreppen och tillämpar dem i praktiska situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till addition (10 min)
– Förklara vad addition är och varför det är viktigt att kunna.
– Ge exempel på hur vi använder addition i vardagen (till exempel vid inköp).
– Visa på ett enkelt sätt hur man lägger ihop tal, eventuellt med hjälp av konkret material (exempelvis block eller kulor).
Genomgång av tal (15 min)
– Presentera olika sätt att skriva tal (t.ex. siffror och ord).
– Diskutera hur man kan dela upp tal i mindre delar för att underlätta addition (exempelvis 8 + 5 kan göras som 8 + 2 + 3).
– Demonstrera med exempel hur man kan kontrollera sina additioner.
Praktiska övningar (15 min)
– Låt eleverna arbeta med addition i par, där de ska lösa uppgifter tillsammans.
– Gå runt i rummet för att stötta och ge feedback.
– Använd en whiteboard för att låta eleverna visa sina lösningar för klassen.
Avslutande diskussion (5 min)
– Sammanfatta vad vi har lärt oss om addition under lektionen.
– Fråga eleverna vad de tyckte var lätt eller svårt och ge dem möjlighet att ställa frågor.
Aktivitet
Eleverna kommer att göra ett arbetsblad med addition, där olika uppgifter presenteras. De ska lösa minst fem uppgifter där de använder de metoder som lärts under lektionen, samt skapa minst två egna additionsuppgifter att dela med sina kamrater. Denna aktivitet fokuserar på att befästa den nya kunskapen och öka deras självständighet i ämnet.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder addition?
Svar: Att lägga ihop två eller flera tal.
– Ge ett exempel på när vi använder addition i vardagen.
Svar: Vid inköp i affären.
– Hur kan vi kontrollera en addition?
Svar: Genom att räkna om eller dela upp talen.
– Vad är resultatet av 7 + 5?
Svar: 12.
– Vad kallas resultaten av en addition?
Svar: Summan.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner fem saker i sitt hem som de kan addera/lägg ihop och räkna ut hur mycket de tillsammans blir. Redovisningen kan göras muntligt eller skriftligt, och den ska omfatta cirka 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
En fördjupningsuppgift kan vara att eleverna ska skapa en egen addition och illustrera den med hjälp av bilder eller diagram. De ska också inkludera en beskrivning av vilken metod de använde för att lösa uppgiften. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa hur bra de kan applicera addition i olika situationer samt att utveckla sin kreativitet.
Förslag för nästa lektion
Problemlösning med addition
I nästa lektion kan vi fokusera på att lösa matematiska problem som kräver addition. Vi kommer att undersöka problem som relaterar till verkliga situationer, vilket hjälper eleverna att koppla sin matematik kunskap till praktiska användningar. Lektionen kommer att utveckla deras förmåga att tänka kritiskt kring problem och tillämpa addition på olika sätt.
Förberedelser
– Förbereda arbetsblad med addition som eleverna ska arbeta med.
– Samla konkret material som kan användas för att illustrera addition.
– Skapa exempelproblem som kan lösas under genomgången.