Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Matematik

Årskurs: 4

Ämne: Matematik

Tema: Mätning av Längd och Tid

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska lära sig om olika måttenheter för längd och tid samt att förstå hur man genomför mätningar praktiskt. Eleverna kommer också att få möjlighet att ställa upp och lösa problem relaterade till tid och längd.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda och omvandla olika måttenheter för längd och tid. Dessutom ska eleven kunna välja och använda lämpliga mätverktyg för att mäta, samt kunna redovisa sina mätningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mätning och måttenheter (10 min)

  • Presentera olika måttenheter för längd (meter, centimeter, millimeter) och tid (sekunder, minuter, timmar).
  • Diskutera när varje enhet används och ge konkreta exempel på vardagliga situationer.
  • Visa en skala och förklara hur mätning går till.

Genomgång av mätverktyg (15 min)

  • Visa eleverna olika mätverktyg som linjal, måttband och klocka.
  • Demonstrera hur man använder dessa verktyg effektivt.
  • Genomför en praktisk övning där en elev väger ett föremål med en linjal.

Praktisk övning med mätning av objekt (15 min)

  • Dela ut linjaler och måttband till eleverna.
  • Låt dem mäta olika föremål i klassrummet (bänkar, böcker, osv.) och notera sina mätningar.
  • Gå runt och ge stöd samt tips under mätningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Diskutera vad eleverna har gjort under lektionen och vilka måttenheter de har använt.
  • Reflektera över vikten av att förstå mätning för att kunna tillämpa detta i vardagen.
  • Sammanfatta lektionen och ge en översikt över nästa tema.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att genomföra en “mätningstävling”. De ska tävla om vem som bäst kan mäta längden på olika objekt samt tid på en klocka. Varje grupp ska redovisa sina resultat och visa upp sina mätningar av vardagliga föremål.

Exit-ticket

  • Vad är en centimeter?
    Svar: En centimeter är en måttenhet för längd som motsvarar en hundradel av en meter.
  • Hur många sekunder finns det på en minut?
    Svar: Det finns 60 sekunder på en minut.
  • Kan du ge exempel på när vi använder meter?
    Svar: Vi använder meter när vi mäter längden på ett rum eller en bil.
  • Vad kallas den enhet vi använder för att mäta tid?
    Svar: Vi använder sekunder, minuter och timmar för att mäta tid.
  • Hur kan mätning vara viktigt i våra liv?
    Svar: Mätning hjälper oss att förstå avstånd och tidsåtgång, vilket är viktigt för planering och genomförande av aktiviteter.

Hemuppgift

Eleverna ska mäta tre olika saker hemma, till exempel längden på ett rum, höjden på en stol och tid för att göra en enkel syssla (t.ex. laga mat eller städa). De ska skriva ner sina mätningar och redovisa dem i nästa lektion.