Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Positionssystem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att eleverna ska förstå och använda positionssystemet för hela tal. Det inkluderar att eleverna ska kunna avläsa och skriva tal, samt förstå betydelsen av siffrans plats i ett tal, särskilt skillnaden mellan enheter, tiotal och hundratal.
Kunskapskrav
Eleven kan använda matematiska begrepp, former och symboler för att kommunicera matematik i bekanta och okända situationer. Eleven kan också utföra enskilda beräkningar i addition och subtraktion av heltal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till positionssystem (10 min)
– Presentera vad positionssystemet är och hur det fungerar.
– Förklara skillnaden mellan enheter, tiotal och hundratal.
– Ge exempel på hur olika siffror representerar olika värden beroende på deras position.
Genomgång av exempel (15 min)
– Visa exempel på hur man skriver tal i positionssystemet med hjälp av en tavla eller digital presentation.
– Diskutera hur man kan bygga tal och se på siffrornas platsers betydelse.
– Använd konkreta föremål (som klossar) för att illustrera hur tal kan byggas upp.
Övningsuppgifter (15 min)
– Dela ut enklare övningsuppgifter där eleverna får skriva ut tal och identifiera enheter, tiotal och hundratal.
– Låt eleverna parvis diskutera sina svar och förklara sina tankar om positionssystemet.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd och vägledning där det behövs.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad som har tagits upp under lektionen.
– Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig om positionssystemet.
– Ställ frågor för att säkerställa att alla har förstått grundläggande koncept.
Aktivitet
Eleverna får skapa egna “siffror” med hjälp av klossar där varje kloss representerar en siffra i ett tal. De ska bygga tal utifrån sina klossar och sedan förklara för sina klasskamrater vilket tal de har byggt och varför.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vilka platser finns i positionssystemet? (Svar: Enhet, tiotal, hundratal)
– I vilket tal är siffran 5 en tiotal? (Svar: 50)
– Hur mycket är 3 i talet 325? (Svar: 3 hundratal)
– Vad betyder det att en siffra är i en viss position? (Svar: Att den representerar olika värden beroende på sin plats)
– Kan ett tal ha noll i tiotal? Ge ett exempel. (Svar: Ja, exempelvis 102)
Hemläxa
Skriv ner tre exempel på tal och ange siffrorna i varje tal som enheter, tiotal och hundratal. Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att undersöka och presentera hur positionssystemet används i olika kulturer, exempelvis genom att jämföra med romerska siffror eller andra talsystem. Syftet är att ge eleverna en djupare förståelse för siffrors betydelse och användning i olika sammanhang.
Förslag för nästa lektion
Vidare till addition och subtraktion inom positionssystemet
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om addition och subtraktion av tal inom positionssystemet. Detta lektionstillfälle bör täcka hur man adderar och subtraherar tal med olika antal siffror, samt hur vi hanterar växling mellan enheter och tiotal. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att utföra beräkningar med heltal.
Förberedelser
– Förbereda klossar eller konkreta material för att illustrera tal och siffror.
– Skapa exempel på tal som kan skrivas upp på tavlan för genomgången.
– Förbereda övningsuppgifter som kan delas ut till eleverna.