En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Musik – Notläsning och musikaliska uttryck

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Musik
Tema: Notläsning och musikaliska uttryck

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen i musik för årskurs 4 fokuserar på sång och spel i olika former, inklusive unison sång, kanon och ensemblespel. Eleverna ska även få möjlighet till imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument. I undervisningen ingår också komposition baserad på musikaliska byggstenar som puls, rytm och tonhöjd. Dessutom ska eleverna lära sig om musiksymboler och grundläggande notkännedom.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna sjunga och spela i olika musikaliska former och genrer samt uttrycka och kommunicera tankar och idéer i musikalisk form. Dessutom ska de kunna uppleva och reflektera över musikens innehåll och betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till notläsning (10 min)
  • Presentera grunderna i notläsning, inklusive namn på noterna och deras placering på notlinjerna.
  • Använd visualiseringar av noter för att illustrera vad varje not representerar.
  • Diskutera varför det är viktigt att kunna läsa noter för att spela musik.
Röstövningar och sång (15 min)
  • Låt eleverna delta i röstövningar för att värma upp rösten.
  • Välj en enkel sång där eleverna får öva på att sjunga unisont.
  • Fokusera på tonhöjd och rytm i sången.
Musikaliska byggstenar (10 min)
  • Introducera koncept som puls, rytm och dynamik genom att använda klappövningar.
  • Gör övningar där eleverna klappar takten på olika sätt för att förstå puls och rytm.
  • Diskutera hur dessa byggstenar används i musik.
Praktisk övning med instrument (10 min)
  • Låt eleverna använda enkla instrument (t.ex. maracas, tamburiner) för att spela tillsammans.
  • Ge exempel på enkla ackord och låt dem experimentera med att spela en enkel melodi.
  • Fokusera på att följa takten och samarbeta i gruppen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Återgå till klassrummet och diskutera vad de lärt sig under lektionen.
  • Fråga eleverna hur de kände när de spelade tillsammans och om de hade några frågor.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en egen komposition med hjälp av noterna de har lärt sig. De ska använda minst tre olika instrument och inkludera minst två musikaliska byggstenar (puls och rytm). Varje grupp ska sedan framföra sin komposition för klassen. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är namnen på de fem noterna på linjerna?
    Svar: E, G, B, D, F
  • Vilken uppgift har pulsen i musiken?
    Svar: Pulsen fungerar som musiken’s grundläggande takt eller “hjärtslag”.
  • Vad är en kanon i musik?
    Svar: En kanon är en typ av sång där flera grupper sjunger samma melodi men startar vid olika tillfällen.
  • Nämn två instrument du använde under lektionen.
    Svar: T.ex. tamburin och maracas.
  • Vilken känsla fick du när du spelade tillsammans med dina klasskamrater?
    Svar: Detta kommer variera, men svar kan inkludera glädje, samarbete osv.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att öva på en sång hemma. De ska skriva ner tre saker de lärde sig om sången och varför de tyckte att den var intressant. Längd: 100-200 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan få i uppgift att komponera en egen melodi med hjälp av både noter och bilder som inspiration. De ska presentera sin låt och förklara vilka byggstenar de har använt sig av och hur de representerar olika känslor.

Förslag för nästa lektion

Gruppkomposition och framförande

I nästa lektion kan eleverna arbeta i grupper för att skapa en längre komposition där de använder både sång och instrument. Lektionen bör fokusera på samarbete och olika musikaliska uttrycksformer. Det blir relevant för deras förståelse av musikens funktion i olika sammanhang och förmåga att uttrycka sig i musikalisk form.

Förberedelser

  • Förbered sånger och noter som ska användas under lektionen.
  • Se till att instrumenten är lättillgängliga för eleverna.
  • Skapa visualiseringar av musikaliska byggstenar att använda vid genomgångar.

×