Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: NO (Naturorienterande ämnen)
Tema: Kost, sömn och hälsa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Kursplanen för NO för årskurs 4 fokuserar på hur livsstil och levnadsvanor påverkar barns hälsa, där kost och sömn är centrala inslag.
Kunskapskrav:
Eleven kan ge exempel på hur kost, sömn och fysisk aktivitet påverkar hälsan, och kan delta i diskussioner om hälsosamma levnadsvanor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dagen (5 min)
– Förklara dagens fokus: praktiska aktiviteter kring kost, sömn och hälsa.
– Presentera målen för lektionen och förklara vad eleverna ska göra under lektionen.
– Ställ en öppen fråga: “Varför tror ni att kost och sömn är viktigt för vår hälsa?”
Praktisk matlagning: Hälsosam smoothie (15 min)
– Dela upp eleverna i små grupper och ge dem ingredienser för att göra en hälsosam smoothie (t.ex. banan, spenat, yoghurt, bär).
– Ge instruktioner för hur man gör smoothien; diskutera näringsinnehållet i ingredienserna medan eleverna arbetar.
– Låt varje grupp smaka på sin smoothie och diskutera vad de tyckte.
Sömn- och avslappningstekniker (10 min)
– Lär ut avslappningstekniker som kan hjälpa eleverna att somna bättre, t.ex. djupandning och lätt stretching.
– Låt eleverna praktisera dessa tekniker i klassen, eventuellt med lugn musik i bakgrunden.
– Diskutera hur avslappning kan påverka sömnkvaliteten.
Skapande aktivitet: Mål för hälsa (10 min)
– Ge eleverna papper och färgpennor och be dem rita sina hälsomål för veckan.
– De kan skapa en “hälsotavla” med bilder och text om vad de vill äta mer av, hur mycket de vill sova, och vilken typ av fysisk aktivitet de vill göra.
– Låt dem dela sina mål med klassen.
Aktivitet
Skapa en gemensam “Hälsodag” där eleverna använder sina smoothies som mellanmål samt praktiserar avslappningstekniker. Eleverna kan också skapa en hälsodagbok på skolan där de skriver ner sina matvanor och sömnkvalitet under en vecka och reflekterar över eventuella förändringar.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Nämn några ingredienser som ni använde i smoothien.
Svar: Banan, spenat, yoghurt, bär.
– Vad gör man för att slappna av innan man går till sängs?
Svar: Praktisera djupandning och stretching.
– Varför är det bra med smoothies?
Svar: De kan innehålla många näringsämnen och är hälsosamma.
– Nämn ett mål som du har för din hälsa.
Svar: Jag vill äta mer grönsaker/ få mer sömn.
– Hur många timmar bör ni sova?
Svar: Cirka 9–11 timmar.
Hemläxa
Gör en hälsodagbok där ni varje dag under en vecka skriver ner vad ni äter och hur mycket ni sover, samt hur ni känner er. Skriv en sammanfattning (ca 200 ord) av vad ni observerade i slutet av veckan.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att skapa en video där de lagar en hälsosam maträtt hemma och diskutera dess fördelar för hälsan. De ska inkludera minst tre källor som stöder deras val av livsmedel. De kan dela sina videor med klassen eller skapa en kanal för att dela erfarenheter.
Förslag för nästa lektion:
“Vikten av fysisk aktivitet och dess effekter på hälsan”
I nästa lektion skulle vi fokusera på olika typer av fysisk aktivitet, hur de påverkar vår hälsa samt vikten av att få tillräckligt med rörelse. Lektionen bör inkludera praktiska moment som att prova olika rörelseformer och diskutera hur rörelse kopplar till kost och sömn.
Förberedelser
– Samla ingredienser för smoothie-tillverkning och utrustning (mixrar).
– Förbereda material för hälsotavlor (papper, färgpennor).
– Skapa en plan för avslappningstekniker som ska utföras i klassrummet.