Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Från idé till produkt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om designprocessen, inklusive hur man går från en idé till en färdig produkt. Fokus ligger på planering, skissering, skapande och utvärdering av egna skapelser. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika material och tekniker och utveckla sina praktiska och kreativa färdigheter under hela processen.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra ett slöjdprojekt med hjälp av skisser och arbetsbeskrivningar. De ska kunna reflektera över sin skapandeprocess, identifiera eventuella utmaningar och föreslå lösningar. Eleverna ska också kunna utvärdera sin produkt utifrån de mål de satt upp.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till designprocessen (10 min)

  • Förklara vad designprocessen innebär och varför den är viktig i skapande.
  • Gå igenom de olika stegen i processen: idéutveckling, skissande, skapande och utvärdering.
  • Diskutera vikten av planering och hur den påverkar det slutliga resultatet.

Idéutveckling och skissning (10 min)

  • Eleverna får tänka på en idé de vill arbeta med och göra skisser av sina förslag.
  • Hjälp dem att beskriva sina idéer och vilka material de behöver.
  • Diskutera hur man kan kombinera sina idéer med praktiska möjligheter i skapande.

Genomförande av projektet (20 min)

  • Eleverna påbörjar arbetet med att skapa sin produkt baserat på sina skisser.
  • Ge dem möjlighet att arbeta oberoende men vara tillgänglig för frågor och stötta dem vid behov.
  • Påminn dem att dokumentera sin arbetsprocess och göra anteckningar.

Utvärdering och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna presentera sina produkter och beskriva hur deras idéer utvecklades under arbetets gång.
  • Diskutera vad de lärde sig, vilka utmaningar de stötte på och hur de löste dem.
  • Reflektera över vad de skulle göra annorlunda nästa gång och vad de är stolta över.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa ett slöjdprojekt utifrån sina idéer, vilket kan vara allt från en leksak, inredningsdetalj eller ett nyttigt föremål. Varje elev får presentera sin process och slutprodukt för klassen, vilket uppmuntrar till diskussion och feedback. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är det första steget i designprocessen?
    Svar: Idéutveckling.
  • Hur kände du när du arbetade med din idé?
    Svar: Inspirerad, osäker, motiverad.
  • Vilka material valde du att arbeta med?
    Svar: Pappersmassa, trä, återvunnet material.
  • Vad var det mest utmanande i ditt projekt?
    Svar: Att få allt att passa ihop eller att följa min skiss.
  • Vad skulle du förändra om du gjorde om ditt projekt?
    Svar: Jag skulle använda fler färger/hitta bättre material.

M.v.h. Isak Skogstad