Lektionsplanering för Slöjd
Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Hantverk och hållbarhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om hållbarhet inom slöjd och hur man kan skapa med miljövänliga material samt tekniker. Fokus ligger på förståelsen för hur val av material påverkar miljön och vikten av att arbeta med återvunna och hållbara resurser. Eleverna ska också utveckla sin kreativitet och problemlösningsförmåga genom att skapa nya, hållbara produkter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda material på ett säkert och ändamålsenligt sätt och alltid ha en medvetenhet om hållbarhet i sina val av material. De ska kunna följa arbetsbeskrivningar och skisser, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska också diskutera och resonera om hur hållbarhet kan påverka deras skapande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbarhet i slöjd (10 min)
- Förklara vad hållbarhet innebär och varför det är viktigt inom skapande och hantverk.
- Ge exempel på hur man kan använda återvunna och miljövänliga material i slöjd.
- Diskutera hur eleverna kan tänka på miljöpåverkan när de väljer material.
Genomgång av hållbara material (10 min)
- Presentera olika typer av hållbara material, inklusive återvunna material och naturliga resurser.
- Visa exempel på färdiga produkter skapade av hållbara material för att inspirera.
- Diskutera fördelar och nackdelar med olika materialval.
Skapande av hållbara produkter (20 min)
- Eleverna får välja ett hållbart material och starta sitt skapande av en produkt.
- Ge stöd och råd under arbetets gång, och uppmuntra till kreativitet och innovation.
- Låt eleverna dokumentera sina idéer och process i skisser.
Presentation och reflektion (10 min)
- Eleverna får möjlighet att presentera sina hållbara skapelser för klassen.
- Diskutera vad de lärt sig om materialval och hur de kan tänka mer hållbart i framtiden.
- Reflektera över hur skapande kan påverka vår miljö och samhälle.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en produkt med hållbara eller återvunna material, såsom en handväska, förvaringslåda eller dekorativt objekt. Under presentationen kommer de att förklara hur de valde sina material och hur dessa val bidrar till hållbarhet. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad betyder hållbarhet för dig i samband med hantverk?
- Svar: Att använda material utan att skada miljön.
- Nämn ett hållbart material som vi pratade om idag.
- Svar: Återvunnen plast eller papper.
- Hur kan vi skapa produkter på ett miljövänligt sätt?
- Svar: Genom att återanvända material och undvika kemikalier.
- Vad var den största utmaningen när du skapade din hållbara produkt?
- Svar: Att hitta rätt material eller få det att fungera.
- Vad är du mest stolt över i ditt projekt?
- Svar: Att jag valde miljövänliga material.