Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Slöjd – Innovation och design

Lektionsplanering för Slöjd

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Innovation och design

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna utforska begreppet innovation och dess betydelse i designprocessen. Fokus ligger på att förstå hur nya idéer kan skapa praktiska och funktionella produkter som möter behov i samhället och bidrar till en hållbar framtid. Eleverna ska också få träna på att utveckla sina egna innovativa idéer och presentera dem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra ett slöjdprojekt med fokus på innovation. De ska kunna reflektera över sin skapandeprocess och identifiera hur innovation påverkar design och funktion. Eleverna ska dessutom kunna presentera sina idéer på ett tydligt och engagerande sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till innovation i slöjd (10 min)

  • Förklara vad innovation innebär och hur det kopplas till design och skapande.
  • Ge exempel på innovativa produkter och hur idéer utvecklats över tid.
  • Diskutera vikten av att tänka utanför boxen och identifiera behov i samhället.

Idéutveckling och brainstorming (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och uppmanas att brainstorma idéer för innovativa produkter som skulle kunna lösa ett verkligt problem.
  • Varje grupp ska skissa sina idéer och diskutera vilka funktioner och material som kan användas.
  • Ge stöd och hjälp under idéutvecklingsprocessen.

Skapande av innovativa produkter (20 min)

  • Eleverna börjar arbeta på sina innovativa projekt och skapa sina produkter.
  • Cirkulera och ge feedback, uppmuntra dem att tänka kreativt och lösa problem under skapandeprocessen.
  • Be eleverna att dokumentera sin idé och process i anteckningar och skisser.

Presentation och utvärdering (10 min)

  • Varje grupp presenterar sina innovativa produkter för klassen, inklusive idéutvecklingen och designprocessen.
  • Diskutera vad de har lärt sig om innovation och hur deras idéer kan bidra till lösningar på verkliga problem.
  • Reflektera över hur innovation kan använda både teknik och kreativitet.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en innovativ produkt som adresserar ett specifikt behov eller problem genom nya idéer och design. Produkten kan vara en leksak, ett verktyg, en inredningslösning eller något annat de finner relevant. Under presentationen får de diskutera sin inspirationskälla och hur deras produkt kan bli praktisk och användbar. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad betyder innovation för dig?
    Svar: Att skapa nya och användbara idéer.
  • Nämn ett problem som ni ville lösa med er produkt.
    Svar: Förvaring, funktionalitet i köket, osv.
  • Hur kände du dig under processen av att skapa något innovativt?
    Svar: Inspirerad, utmanad, rolig.

Modern Tillbaka-knapp
×