Lektion. Åk. 4. Svenska – Mumintrollen

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Mumintrollen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar läsning och analys av berättande texter, samt arbete med att skapa egna berättelser. Eleverna ska ges möjlighet att läsa och reflektera över olika typer av texter, däribland skönlitterära verk som “Mumintrollen” av Tove Jansson. Fokus ligger på att utveckla förmågan att förstå och tolka texter samt att skapa egna narrativ.

Eleven kan läsa och samtala om handlingen i en text, gör enkla tolkningar av innehållet och kan återberätta centrala händelser. Dessutom kan eleven skriva kortare egna berättelser där struktur och språkliga drag kan identifieras och användas korrekt.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till Mumintrollen (10 min)

– Presentera Tove Jansson och hennes betydelse för barnlitteratur.
– Läs högt en kort text eller utdrag från en Mumintrollbok.
– Diskutera om eleverna har några förkunskaper om Mumintrollen eller karaktärerna.

Samtal om karaktärer och teman (15 min)

– Dela ut karaktärskort med olika Mumintrollskaraktärer.
– Låt eleverna diskutera i små grupper kring karaktärernas egenskaper och relationer.
– Samla diskussionerna och låt grupperna dela sina insikter.

Skriva egna berättelser (15 min)

– Ge eleverna uppgiften att skriva en kort berättelse inspirerad av Mumintrollen.
– Förklara hur de kan använda teman och karaktärer från Mumintrollen men ge dem frihet att skapa egna äventyr.
– Dela tips om berättelsens struktur – inledning, händelseförlopp och avslutning.

Avslutning och reflektion (10 min)

– Låt några elever läsa sina berättelser högt.
– Diskutera vad de lärt sig från att läsa Mumintrollen och att skriva egna berättelser.
– Sammanfatta lektionen och ge feedback på berättelserna.

Aktivitet

I anslutning till lektionen ska eleverna skapa illustrerade karaktärsporträtt av sina favoritkaraktärer från Mumintrollen. De ska beskriva karaktärens utseende, egenskaper och vad de gör i berättelserna. Denna aktivitet kopplar direkt till förståelsen av karaktärerna och deras betydelse i handlingen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vem skrev böckerna om Mumintrollen?
Svar: Tove Jansson.
– Nämn en karaktär från Mumintrollen.
Svar: Mumintrollet, Snorkfröken, Hattifnattar etc.
– Vad är ett centralt tema i Mumintrollen?
Svar: Vänskap, familj, och äventyr.
– Hur känner sig Mumintrollet oftast?
Svar: Nyfiken och äventyrlig.
– Kan du nämna en lärdom från berättelsen?
Svar: Vikten av att vara modig och att ta hand om varandra.

Hemläxa

Skriv en kort sammandrag av en valfri Mumintrollberättelse (150-200 ord) och reflektera över vad du gillade mest med berättelsen.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skriva en längre berättelse där de utforskar ett nytt äventyr för Mumintrollen. De ska inkludera minst tre olika karaktärer och ett problem som karaktärerna behöver lösa. Berättelsen ska vara på minst 600 ord och följa en tydlig struktur.

Förslag för nästa lektion
Tema: Utforska Muminvärlden

I nästa lektion kan eleverna få fördjupa sig i olika platser i Muminvärlden. Genom att titta på kartor och illustrationer från böckerna diskuterar de miljöns betydelse för berättelserna. Detta förbereder eleverna för att skapa sina egna kartor av påhittade platser i sina berättelser, vilket knyter an till geografi och kreativ skrivning.

Denna lektion kommer att ge en djupare förståelse för hur miljön påverkar handlingen och hur reflektionsprocessen kan stärka berättelsen. Fokus bör ligga på kunskapskravet att beskriva och reflektera över exempel på händelseförlopp i texter i relation till deras miljö.

Förberedelser

– Välj och förbered utdrag från Mumintrollböckerna att läsa för klassen.
– Skapa karaktärskort och skrivinstruktioner för berättelsen.
– Säkra material för den kreativa aktiviteten (papper och färgpennor).


×