Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Silhuette porträtt i helfigur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att skapa bilder genom att arbeta med olika tekniker, verktyg och material. Lektionen ska innefatta teckning och måleri, vilket ger eleverna erfarenhet av att framställa berättande bilder och formas till självständiga skapare av visuell konst.
Kunskapskrav
Eleven gör en enkel dokumentation av sin arbetsprocess och redogör översiktligt för bildens byggstenar. I sitt bildskapande använder eleven med viss säkerhet olika metoder, experimenterar och löser enkelt bildkonstruktionsproblem.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Silhuettkonst (10 min)
– Presentera dagens tema: Silhuettporträtt.
– Visa exempel på silhuettkonst i historiska och samtida verk.
– Diskutera material och verktyg som kommer att användas under lektionen.
Demonstration av teknik (15 min)
– Demonstrera hur man skapar en silhuett med hjälp av blyerts och pastellkritor.
– Förklara hur man kan använda golvpapp som grundmaterial.
– Ge tips om ljussättning och skissering innan själva skapandet.
Praktiskt arbete (20 min)
– Låt eleverna börja skissa sina egna silhuetter på golvpapp.
– Observera och ge feedback på deras tekniker och framsteg.
– Uppmuntra kreativitet i hur de kan använda pastellkritor för att färgsätta sina verk.
Avslutande reflektion (5 min)
– Samla eleverna för att reflektera över vad de har lärt sig.
– Be dem att dela med sig av sina tankar kring teknikerna och resultatet av deras arbete.
Aktivitet
Låt eleverna avsluta sina porträtt och förbereda en kort presentation av deras arbete. De kan förklara sin inspirationskälla och de tekniker de har använt. Detta kopplar lektionen till att utveckla kommunikativa färdigheter och uttryck för bildens budskap.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
1. Vad är en silhuett?
Svar: En silhuett är en mörk skuggbild av ett föremål eller en person med ljus bakgrund.
2. Vilka material använde vi i dagens lektion?
Svar: Golvpapp, blyerts och pastellkritor.
3. Vilka tekniker lärde ni er för att skapa er silhuett?
Svar: Teckning, skissning och pastellfärgning.
4. Hur påverkar ljuset hur en silhuett syns?
Svar: Ljuset skapar kontraster som gör att silhuetten framträder.
5. Vad var roligast med att skapa er silhuett?
Svar: Att experimentera med färger och former, samt att se sin egen skapelse ta form.
Hemläxa
Eleverna ska göra en skiss hemma av en vän eller familjemedlems silhuett, med en beskrivning av de tekniker och material de planerar att använda. Skissen ska vara minst 150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan undersöka olika kulturella betydelser av silhuettkonst och skapa ett collage som visar tre olika stilar av silhuettkonst. De ska reflektera över hur stil och material påverkar uppfattningen av bildens budskap.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av olika konststilar
I nästa lektion kan fokus ligga på att jämföra och analysera olika konststilar, inklusive varför de har utvecklats och deras kulturella betydelse. Denna lektion bör ge en djupare förståelse för hur bildspråk och stil kan förändras beroende på tid och kultur, samt utveckla elevernas analytiska färdigheter. Kunskapskravet för kommande uppgift är att eleverna ska kunna identifiera och förklara skillnader mellan olika konststilar.
Förberedelser
– Förbered exempel på silhuettkonst att visa under introduktionen.
– Dela ut golvpapp, blyerts och pastellkritor till eleverna.
– Förbered en presentationsyta för elevernas arbete att visas under reflekterande delen av lektionen.