Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Bild – Struktur

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Struktur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med att förstå och använda olika slags strukturer i visuella verk, inklusive geometriska former och komposition. Eleverna får också möjlighet att utforska hur struktur kan påverka intrycket av en bild och hur olika element placerar sig i förhållande till varandra.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda färg, form och material i sina bilder samt göra enkla val för att skapa olika uttryck och intryck i sina verk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till struktur i bildkonst (10 min)

  • Förklara vad struktur betyder inom konst och bildskapande.
  • Ge exempel på olika typer av strukturer, såsom geometriska, organiska och linjära strukturer.
  • Diskutera hur struktur kan påverka bildens helhet, komposition och budskap.

Genomgång av tekniker (10 min)

  • Presentera olika tekniker för att skapa struktur i bilder, till exempel ritning av mönster, användning av olika material och färger.
  • Visa exempel på kända konstverk som tydligt visar olika strukturer.
  • Förklara hur man kan använda material från miljön (som papper, tyg, naturmaterial) för att skapa struktur.

Praktisk demonstration (15 min)

  • Demonstrera hur man kan börja skapa en bild med en fokus på struktur.
  • Visa steg för steg hur man planerar en bild med olika strukturella element och hur man skapar en skiss.
  • Ge eleverna tid att ställa frågor och ge feedback på deras idéer.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om struktur i bildkonst.
  • Diskutera hur de planerar att använda struktur i sina egna konstverk.
  • Samla feedback och tankar för att förbättra deras förståelse av struktur.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en egen bild där de tillämpar olika strukturer som de har lärt sig under lektionen. De ska använda minst tre olika strukturella element, till exempel mönster, linjer och former. Eleverna får arbeta med papper, färger, klister och andra material som finns tillgängliga i klassrummet. Aktiviteten ska uppmuntra kreativitet och användning av olika tekniker.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

  • Vad betyder begreppet struktur inom bildkonst?
    Svar: Struktur refererar till hur olika element i en bild är organiserade och hur de samverkar för att skapa en helhet.
  • Nämn tre olika typer av strukturer som kan användas i bildskapande.
    Svar: Geometriska, organiska och linjära strukturer.
  • Hur kan struktur påverka intrycket av en bild?
    Svar: Genom att struktur påverkar komposition och hur ögat rör sig genom bilden, vilket kan förändra känslan och budskapet.
  • Ge ett exempel på en teknik för att skapa struktur i bilder.
    Svar: Användning av mönster eller olika material för att skapa en tredimensionell känsla.
  • Vad är ett viktigt moment i planeringen av en bild?
    Svar: Att skissa och tänka på hur strukturella element ska placeras i förhållande till varandra.

Hemläxa

Eleverna ska förbereda en skiss av en bild som de ska skapa till nästa lektion, där de tydligt visar och beskriver de olika strukturella element de planerar att använda. Skissen bör bestå av minst 100 ord i beskrivning.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett känt konstverk som visar en intressant struktur och skriva en analys (minst 300 ord) om hur struktur används i konstverket och hur det bidrar till helhetsintrycket. De ska också inkludera bilder av konstverket.

Förslag för nästa lektion

Tillämpning av struktur i olika medier

I nästa lektion kan vi fokusera på hur struktur kan överföras till andra medier, såsom skulptur eller digital bildkonst. Eleverna kan få möjlighet att experimentera med att bygga strukturer med olika material eller använda digitala verktyg för att skapa bilder.

Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på lektionsplaneringens syfte att tillämpa och utveckla förståelsen av struktur inom konst. Kunskapskraven för denna lektion skulle inkludera att kunna skapa och reflektera över struktur i olika medier.

Förberedelser

  • Samla material som papper, färg, klister och andra konstnärliga apparater.
  • Förbereda exempel på konstverk som visar intressanta strukturer.
  • Organisera klassrummet så att det finns gott om utrymme för kreativt arbete.

Modern Tillbaka-knapp
×