Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Tematik och etik i bild
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och diskutera etiska frågor och teman som rör bildkonst. Lektionen syftar till att utveckla deras kritiska tänkande kring hur bilder kan påverka våra uppfattningar, normer och värderingar.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över och diskutera bilder och deras påverkan på samhället. De visar förmåga att ge exempel på både positiva och negativa aspekter av bildanvändning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tematik och etik (10 min)
- Förklara vad tematik och etik i bild handlar om, och varför det är viktigt att förstå dessa aspekter inom konst.
- Visa exempel på bilder som har väckt debatt eller diskussion om etiska frågor (e.g. reklam, nyhetsbilder, konstverk).
- Diskutera hur bilder kan forma våra känslor, uppfattningar och samhällsnormer.
Genomgång av diskussionsmetodik (10 min)
- Ge eleverna verktyg för att diskutera bilder kritiskt. Be dem ställa frågor som: Vad vill bilden förmedla? Vem har skapat bilden och varför? Vilka reaktioner väcker den?
- Diskutera vikten av källkritik i analysen av bilder och hur vi kan se bortom ytan i vad en bild faktiskt representerar.
Gruppdiskussion om exempelbilder (20 min)
- Dela ut olika exempel på bilder som representerar olika teman (t.ex. reklam, sociala frågor, historiska bilder).
- Låt eleverna arbeta i grupper för att diskutera och reflektera över vad de ser i bilderna och vilket budskap de tror att bilderna vill förmedla.
- Gå runt i klassrummet och ge stöd samt ställ frågor för att stimulera diskussionerna.
Reflektion och delning av insikter (10 min)
- Låt varje grupp presentera sina bilder och dela med sig av sina analyser och reflektioner.
- Diskutera de insikter och lärdomar som har kommit fram under presentationerna och reflektera kring etik i bildkonst.
- Avsluta med att betona vikten av goda värderingar och ansvar i samband med bildskapande och bildanvändning.
Aktivitet
I denna lektion ges eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över etiska frågor kring bilder, vilket hjälper dem att utveckla sin kritiska förståelse för visuell kommunikation. Genom gruppdiskussioner får de en djupare insikt i hur bilder påverkar vår uppfattning av världen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om etik och tematik i bild? Svar: (kort reflektion).
- Vilken bild diskuterade din grupp, och vad förmedlade den? Svar: (kort beskrivning av bilden).
- Hur reagerade ni på bilden och varför? Svar: (reflektion kring reaktioner).
- Vad tycker du är viktigt att tänka på när man avbildar känsliga ämnen? Svar: (reflektion).