Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Engelska – Berättande och dramatisering

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Berättande och dramatisering

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska göra det möjligt för eleverna att använda sina kreativa och dramatiska färdigheter för att uttrycka känslor och berättelser på engelska. Eleverna får öva på att gestalta karaktärer, och engagera sig i dialoger och dramatiska presentationer, vilket stärker deras språkförmåga och uttryck.

Centralt innehåll

Eleven ska med viss säkerhet kunna framföra berättelser och använda ett varierat språk. Det innefattar att kunna uttrycka känslor visualiserat och verbalt, samt att interagera med andra under dramatiska framträdanden.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramatisering (10 min)

• Diskutera vad dramatisering innebär och varför det är ett bra sätt att uttrycka berättelser.
• Ge exempel på hur känslor kan uttryckas genom kroppsspråk och röst.
• Visa korta klipp av dramatiserade scener från filmer eller teater.

Förberedelse för dramatisering (15 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem en uppgift att dramatisera en del av berättelsen de skrev tidigare.
• Varje grupp ska diskutera och planera hur de ska gestalta sina karaktärer och känslor i scenerna.
• Läraren går runt och ger stöd och vägledning till grupperna.

Genomförande av dramatiseringar (15 min)

• Varje grupp får tid att framföra sin dramatisering för klassen.
• Uppmana klassen att ge konstruktiv feedback efter varje prestation, med fokus på hur känslor förmedlades.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Samla elevernas tankar kring hur det kändes att framföra sina berättelser.
• Diskutera vad som fungerade bra och vad som var utmanande under dramatiseringen.
• Fokus på hur olika känslor kan påverka både skådespelaren och publiken.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch som sammanfattar en känsla från sin berättelse. Affischen ska innehålla nyckelord, bilder och citat från deras dramatisering, som har hjälpt dem att uttrycka den känslan. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Hur kändes det att dramatisera din berättelse? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vilka känslor ville du förmedla genom ditt framträdande? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vad lärde du dig om känslor genom att dramatisera? Svar: Känslor kan uttryckas på olika sätt och är viktiga för berättandet.
• Hur påverkade gruppens samarbete berättelsen? Svar: Samarbetet gjorde att vi kunde utbyta idéer och förbättra vår dramatisering.
• Vad tar du med dig av denna övning till framtida skrivande eller framträdanden? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).

Hemläxa

Skriv en reflektion (150-200 ord) om hur dramatiseringen av din berättelse har påverkat hur du ser på att uttrycka känslor i texter. Diskutera vad som var lätt respektive svårt.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva ett kort manus för en ny scen i sin berättelse som fokuserar på en viss känsla. De ska sedan reframera känslan för att se hur den kan tolkas och imiteras av olika karaktärer. Manus ska innehålla dialog och beskrivningar av känslor.

Förslag för nästa lektion

Reflektion och skapande av egna berättelser.
I nästa lektion kan vi fokusera på att reflektera över våra erfarenheter från dramatiseringen och använda dem för att skapa personliga berättelser. Eleverna får möjlighet att beskriva situationer i sina liv där de har upplevt intensiva känslor och hur de kan omvandla dem till berättelser. Detta är relevant då det ger eleverna en chans att bearbeta sina känslor och förstå kontexten av sina erfarenheter, vilket kopplar till kunskapskraven om att kunna skriva personligt och uttrycksfullt.

Förberedelser

• Samla exempel på scenutdrag från kända teaterpjäser eller filmer att visa för inspiration.
• Förbered material för affischskapande till aktiviteten.
• Säkra att alla elever har tillgång till sina tidigare berättelser för dramatisk användning.


Modern Tillbaka-knapp
×