Lektion. Åk. 5. Engelska – Berättande texter om drömmar och mål

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne: Engelska

Tema: Berättande texter om drömmar och mål

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att hjälpa eleverna att skriva och uttrycka sig om sina drömmar och mål. De kommer att öva på att formulera berättande texter och använda tydliga exempel för att beskriva sina framtidsvisioner.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skriva en berättande text där de beskriver sina drömmar och mål. De ska också kunna använda lämpliga ord och fraser i sina beskrivningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)

  • Förklara vad en berättande text är, och ge exempel på berättelser som handlar om drömmar och mål, exempelvis “What do you want to be when you grow up?” och “How do you envision your future?”
  • Diskutera struktur för berättande texter: introduktion, huvuddel och avslut.
  • Ställ frågor som “What is your biggest dream?” för att aktivera elevernas tankar kring ämnet.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Presentera ord och fraser som är relevanta för drömmar och mål, som “dream,” “goal,” “future,” “ambition,” och “plan.”
  • Låt eleverna repetera dessa ord och diskutera vad de betyder.
  • Genomför en övning där de får ge exempel på sina egna drömmar eller mål med hjälp av de nya orden.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättande text om en dröm eller ett mål som de har. De ska inkludera en introduktion av sin dröm, detaljer som beskriver hur de planerar att nå den, och en slutdel där de reflekterar över vad detta mål betyder för dem.
  • Be dem att illustrera sin text med en bild som representerar deras mål eller dröm.
  • Varje elev får sedan presentera sin text och bild för klassen, vilket hjälper dem att öva på sina muntliga färdigheter.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om att skriva berättande texter om sina drömmar och mål.
  • Diskutera vikten av att ha drömmar och mål i livet och hur de kan fungera som motivation.
  • Fråga eleverna hur de känner inför sina mål och vad de tror krävs för att nå dem.
  • Avsluta med att repetera de ord och fraser som använts under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad drömde ni om när ni var yngre, och hur har det förändrats?
  • B. Hur kan drömmar göra våra liv mer meningsfulla?
  • C. Vilka steg kan vi ta för att nå våra mål?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en “drömbok” där de kan skriva ner sina drömmar och mål i olika kategorier, till exempel kortsiktiga och långsiktiga mål. De ska även rita en bild som representerar sin allra största dröm. Denna aktivitet ger dem en chans att noggrant tänka över sina mål och visioner.


Modern Tillbaka-knapp