En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Engelska – Djurens värld

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Djurens värld

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll omfattar centrala delar av det som eleverna ska lära sig om djur, dess livsmiljöer och beteenden. Detta inkluderar att beskriva djur, samt att diskutera deras egenskaper och livsstil.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda engelska i skrift och tal samt ge exempel på och argumentera för olika djur och deras livsmiljöer, exempelvis genom att besvara frågor och delta i samtal.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djurens värld (10 min)

– Presentera temat för lektionen och dess syfte.
– Ställ öppna frågor om vilka djur eleverna känner till.
– Introducera ny vokabulär kopplad till djur och deras livsmiljöer.

Berätta om djur i deras livsmiljöer (15 min)

– Förklara olika typer av djur och deras anpassningar till olika miljöer (t.ex. skog, öken, hav).
– Använd bilder och videor för att illustrera olika djur och deras livsmiljöer.
– Engagera eleverna i en diskussion om hur djur fungerar i sina respektive miljöer.

Gruppearbete: Djurpresentation (15 min)

– Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett djur att forska om.
– Ge dem instruktioner för hur de ska presentera sina djur och deras livsmiljö (beskriva utseende, beteende och matvanor).
– Ge exempel på hur de kan använda ny vokabulär.

Avslutande diskussion (10 min)

– Samla grupperna för en kort presentation av deras djur.
– Ställ frågor till grupperna och uppmuntra till interaktion och reflektion.
– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och ny vokabulär.

Aktivitet

Eleverna ska, i grupper om 3-4, skapa en poster om sitt djur där de ska inkludera bilder, fakta och en kort text på engelska. Denna aktivitet främjar grupparbete och kreativitet, samt tillämpning av det de har lärt sig.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

1. Vilket djur har du lärt dig mest om idag?
Svar: (Elevens val av djur)

2. Nämn en egenskap hos ditt djur.
Svar: (Specifik egenskap)

3. Var lever ditt djur?
Svar: (Djurets livsmiljö)

4. Vad äter ditt djur?
Svar: (Matvanor)

5. Berätta varför du tycker att ditt djur är intressant.
Svar: (Elevens egen reflektion)

Hemläxa

Skriva en kort text (150–200 ord) om ett valfritt djur, inklusive dess egenskaper och livsmiljö.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en djupgående forskning om en hotad djurart. Uppgiften ska inkludera en presentation av djurets ekosystem, hoten det står inför och vad som görs för att skydda det.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: Djurens ljud och kommunikation

Den kommande lektionen kan fokusera på hur olika djur kommunicerar med varandra, vilket stärker elevernas förståelse för djurens sociala beteenden. Innehållet kan inkludera exempel på ljud och beteenden hos olika djur samt deras betydelse i överlevnad och social interaktion. Kunskapskravet handlar om att beskriva och förklara olika beteenden på engelska.

Förberedelser

– Förbered bilder och videomaterial om djur och deras livsmiljöer.
– Skriv ut information och instruktioner för gruppearbetet.
– Samla material för elevposters (papper, färger etc.).


×