Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Engelska – Språkliga uttryck och ordspråk

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Engelska språkliga uttryck och ordspråk kopplat till kultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att introducera eleverna till engelska idiom och ordspråk, samt diskutera deras betydelse och ursprung. Eleverna kommer att träna på att förstå och använda dessa uttryck i konversationer för att berika sitt språk.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda engelska idiom och ordspråk i både tal och skrift, och kan förklara deras betydelser och användning i sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till idiom och ordspråk (10 min)

  • Förklara vad idiom och ordspråk är, samt deras funktion i språket.
  • Ge exempel på vanliga engelska idiom (ex. “Break the ice”, “Piece of cake”, “Hit the nail on the head”).
  • Diskutera betydelsen av dessa uttryck och hur de skiljer sig från bokstavlig språkbruk.

Gruppdiskussion och identifiering av idiom (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp en lista med engelska idiom att diskutera.
  • Be dem att försöka lista ut betydelsen av varje idiom och ge exempel på hur de kan användas i meningar.
  • Låt grupperna presentera sina resultat för klassen.

Återkoppling och exempelövning (15 min)

  • Låt eleverna arbeta individuellt eller i par för att skapa egna meningar med ett eller flera idiom från listan.
  • Gå runt i klassrummet och ge feedback på deras användning av idiom och ordspråk.

Avslutning och reflekterande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om idiom och ordspråk i engelskan.
  • Diskutera vikten av att förstå idiom och hur de kan berika kommunikation.
  • Ställ frågor som “Varför tror ni att idiom är en viktig del av språket?”.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “idiom-pojke” där de illustrerar ett valt idiom och inkluderar dess betydelse samt exempel på hur det används. Denna affisch kan användas för en utställning i klassrummet.

Exit-ticket

  • Vad är ett idiom?
    Vad är svaret: Ett uttryck vars betydelse inte kan förstås genom att översätta orden direkt.
  • Kan du ge ett exempel på ett idiom och dess betydelse?
    Svar: “Break the ice” – att göra något för att få en avslappnad atmosfär.
  • Varför är idiom viktiga i språket?
    Svar: De gör språket mer färgglatt och uttrycksfullt.
  • Hur kan idiom påverka meningsbyggnad?
    Svar: De kan ändra hur en mening känns eller tolkas.
  • Vilka idiom tyckte du var mest intressanta och varför?
    Svar: Varierar från elev till elev.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse eller dialog där de använder minst tre olika idiom. Berättelsen ska vara kreativ och helst utspela sig i en situation där idiomen passar bra. Hemuppgiften kan också fungera som en kompletteringsuppgift för dem som varit frånvarande.

Citat

“Idioms are the treasure of a language, like gold dust.” – R. R. to H. M.
Detta citat belyser hur idiom berikar ett språk med deras unika och kreativt uttryck.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på att skriva och diskutera berättelser och inteckningar i en kulturell kontext. Detta tema är relevant eftersom det hjälper eleverna att använda gällande kulturkunskap för att uttrycka tankar och idéer på engelska.


Modern Tillbaka-knapp