Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Våra känslor och åsikter
Koppling till styrdokument
Undervisningen i engelska för årskurs 5 ska fokusera på teman som är bekanta för eleverna, särskilt vardagliga situationer, intressen, samt känslor och åsikter. Innehållet omfattar även hur engelska används i sociala relationer och kulturella kontexter.
Centralt innehåll
Eleven ska, med viss säkerhet, kunna återge och diskutera känslor och åsikter i olika sammanhang, både i tal och skrift. Eleven ska också kunna förstå och tolka tydligt talad engelska och enkla texter, samt använda relevanta strategier för att bygga kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till känslor (10 min)
• Starta lektionen med att ställa öppna frågor kring vad känslor är.
• Diskutera olika typer av känslor som glädje, sorg, ilska och rädsla.
• Använd en kort video eller bilder för att illustrera olika känslor.
Ordförråd kring känslor (15 min)
• Presentera ett urval av engelska ord och fraser som beskriver känslor.
• Använd interaktiva övningar, såsom matcha ord med känslor.
• Låt eleverna repetera orden i par och diskutera när de har upplevt dessa känslor.
Diskussion om åsikter (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem ämnen att diskutera (exempelvis: “Är det bättre att vara ärlig eller snäll?”).
• Läraren cirkulerar för att guida diskussionerna och uppmuntra till användning av nya ord.
• Be grupperna att sammanfatta vad de diskuterat.
Reflektion över känslor och åsikter (10 min)
• Låt varje elev skriva en kort reflektion om vad de har lärt sig angående sina egna känslor och åsikter.
• Samla några av reflektionerna och diskutera gemensamma teman i klassen.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en bild med ett ordmoln av de känslor de har lärt sig under lektionen. De kan använda en digital plattform eller enkelt papper för att göra detta. Målet är att illustrera hur olika känslor relaterar till varandra.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en känsla?
Svar: En känsla är en emotionell respons på en händelse eller situation.
• Nämn tre känslor.
Svar: Glädje, sorg, ilska.
• Hur kan vi uttrycka våra åsikter på engelska?
Svar: Genom att använda fraser som “I think that…” eller “In my opinion…”.
• Varför är det viktigt att förstå sina känslor?
Svar: Det hjälper oss att kommunicera bättre med andra och hantera våra relationer.
• Kan du ge ett exempel på när du kände en stark känsla?
Svar: (Öppet svar, exempel kan vara från skolan, familjen eller vänner.)
Hemläxa
Skriv en kort text (150-200 ord) där du beskriver en känsla du har upplevt nyligen. Berätta också om vad som hände och varför du kände så.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna undersöka hur känslor och åsikter uttrycks i olika kulturer. De kan skapa en presentation eller ett affisch som visar skillnader och likheter mellan sina egna erfarenheter och andra kulturers sätt att hantera känslor.
Förslag för nästa lektion
Diskutera aktuella händelser.
I nästa lektion bör vi fokusera på hur aktuella händelser påverkar våra känslor och åsikter. Eleverna kan få möjlighet att diskutera och reflektera över nyheter eller händelser de tycker är viktiga och hur dessa påverkar dem.
Detta är relevant eftersom det knyter an till temat känslor och åsikter, och hjälper eleverna att se sambandet mellan samhällshändelser och personliga känslor. Kunskapskravet kring att diskutera och förstå olika sociala kontexter kommer att tillämpas.
Förberedelser
• Förbered en presentation med bilder eller video om känslor.
• Skapa arbetsblad med ord och fraser kopplade till känslor.
• Samla material för ordförrådsövningar och diskussioner.