Lektionsplanering
Årskurs
5
Ämne
Franska
Tema
Tid och tempus
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på olika tidsformer och tempus i franska språket. Eleverna kommer att lära sig om hur verb förändras beroende på tid och sammanhang, och de kommer att öva på perfekt, futurum och imperfekt.
Kunskapskrav
Eleven kan korrekt identifiera och använda olika tempus i franska meningar samt förstå hur tidsformer påverkar meningen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tempus (10 min)
- Definition av vad tempus är och dess roll i språket.
- Diskussion om varför det är viktigt att använda rätt tid i språket.
- Ge exempel på olika tempus som används i franska, t.ex. nutid, dåtid och futurum.
Perfekt tempus (15 min)
- Genomgång av hur perfekt tempus bildas med hjälp av hjälpverb som “avoir” och “être”.
- Ge exempel på hur man böjer verb i perfekt efter olika subjektsformer.
- Diskutera vanliga misstag i användningen av perfekt tempus.
Futurum och imperfekt (15 min)
- Förklara hur futurum formas med futurum ändelserna och specialverb.
- Ge exempel på hur imperfekt används för att beskriva bakgrundshandlingar eller vana handlingar i förfluten tid.
- Genomför övningar där eleverna får skilja mellan futurum och imperfekt i exempelmeningar.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela ut övningar där eleverna ska identifiera och omvandla meningar till olika tempus.
- Gruppövningar där eleverna får diskutera och konstruera meningar i olika tidsformer.
- Sammanfatta och hörsamma eleverna om deras insikter om tempus.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse som innehåller minst tre olika tidsformer (perfekt, futurum, och imperfekt). De ska markera och förklara varje användning av tidsformen i texten.
Exit-ticket
- Vad är tempus?
- Ge exempel på hur man bildar perfekt tempus.
- Vad är futurum och hur används det?
- Hur används imperfekt?
- Ge ett exempel på hur tempus kan förändra betydelsen av en mening.
Svar: Tempus är olika former av verb som anger tid.
Svar: Med hjälp av “avoir” eller “être” + particip passé (t.ex., “j’ai mangé”).
Svar: Futurum används för att beskriva framtida händelser och formas med futurum ändelser (t.ex., “je vais parler”).
Svar: Imperfekt används för att beskriva bakgrundshandlingar eller vana handlingar i det förflutna.
Svar: “Je mange” (Jag äter) vs “J’ai mangé” (Jag har ätit).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en berättelse om vad de gjorde under helgen, använda de tre tidsformerna (perfekt, futurum och imperfekt) minst tre gånger vardera i texten. De ska markera och diskutera tidpunkten och orsaken till valet av tempus. Denna hemuppgift kan fungera som både läxa och som kompletteringsuppgift för elever som har varit borta.
Citat
“Le temps est un grand maître, mais malheureusement, il tue ses élèves.” – Louis de Bonald