Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Franska
Tema: Verb och deras böjningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på franska verb och deras böjningar. Eleverna kommer att lära sig om olika typer av verb, inklusive regelbundna och oregelbundna verb, samt förstå hur man böjer dem i tid och person.
Kunskapskrav
Eleven kan känna igen och böja regelbundna och oregelbundna franska verb i olika tempus och former samt använda dem i meningar på ett korrekt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verb (10 min)
- Definition av vad ett verb är och varför det är centralt i språket.
- Beskriv skillnaden mellan verb och substantiv.
- Ge exempel på vanliga franska verb, såsom “être” (att vara) och “avoir” (att ha).
Regelbundna verb (15 min)
- Genomgång av hur man böjer regelbundna verb i nutid för -er, -ir, och -re verb.
- Ge exempel på varje verbtyp och hur de böjs.
- Diskutera några vanliga misstag i böjning av regelbundna verb.
Oregelbundna verb (15 min)
- Förklara vad oregelbundna verb är och hur de skiljer sig från regelbundna verb.
- Ge exempel på vanliga oregelbundna verb och deras böjningar, såsom “aller”, “faire” och “avoir”.
- Diskutera vikten av att memorera böjningar av oregelbundna verb.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela ut övningar där eleverna ska böja både regelbundna och oregelbundna verb i meningar.
- Gruppövningar där eleverna får bilda meningar med olika verb och byta med varandra för korrigering.
- Sammanfatta vad de har lärt sig om verbböjningar.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort berättelse där de använder minst tio olika verb i olika former (både regelbundna och oregelbundna). De ska markera verben och ange deras böjningar.
Exit-ticket
- Vad är ett verb?
- Svar: Ett verb beskriver en handling eller ett tillstånd.
- Ge ett exempel på ett regelbundet verb och hur det böjs i nutid.
- Svar: “parler” (att prata): je parle, tu parles, il/elle parle.
- Vad är ett oregelbundet verb?
- Svar: Ett verb som inte följer de vanliga reglerna för böjning.
- Ge exempel på ett oregelbundet verb och dess böjning i nutid.
- Svar: “avoir” (att ha): j’ai, tu as, il/elle a.
- Vilken typ av verb är “finir”?
- Svar: Ett regelbundet verb (slutar på -ir).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en berättelse eller dialog som innehåller minst fem regler om verb i olika former. De ska ange verbens böjning och förklara vilken tid de används i. Denna hemuppgift kan fungera som både läxa och som kompletteringsuppgift för elever som har varit borta.
Citat
”Les verbes sont les actants de notre langue.” – Anonym
Citatet betyder “Verben är aktörerna i vårt språk”, vilket betonar hur centrala verb är för att uttrycka handlingar och känslor i språket. Utan verb skulle våra meningar sakna liv och betydelse.