Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Geografi – Hållbarhet och miljöansvar

Lektionsplanering: Hållbarhet och miljöansvar

Årskurs: 5

Ämne: Geografi

Tema: Hållbarhet och miljöansvar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för vad hållbarhet innebär, varför det är viktigt och hur individer kan bidra till en bättre miljö. Fokus kommer att ligga på resursförvaltning, avfallshantering och energiåtervinning.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för vad hållbarhet innebär och ge exempel på hur man kan arbeta för att främja en hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbarhet (10 min)

  • Definiera vad hållbarhet är och dess tre pelare: social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Diskutera varför hållbarhet är viktigt för framtida generationer.
  • Ge exempel på aktuella miljöproblem som är relaterade till bristande hållbarhet.

Resursförvaltning och avfallshantering (15 min)

  • Förklara vad resursförvaltning innebär och ge exempel på hur vi kan använda resurser effektivt.
  • Diskutera vikten av att hantera avfall och återvinning.
  • Samtala om indelning av avfall: plast, pappersavfall, matavfall, etc.

Energi och energikällor (15 min)

  • Gå igenom olika typer av energikällor (förnybara och icke-förnybara).
  • Diskutera hur energival påverkar miljön och klimatet.
  • Visa exempel på hur man kan spara energi i vardagen.

Sammanfattning och handlingsplan (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter.
  • Låt eleverna reflektera över vad de kan göra för att leva mer hållbart.
  • Diskutera möjliga handlingar de kan ta med sig hem.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “handlingsplan” för hur de kan leva mer hållbart i sin vardag, där de listar konkreta åtgärder de vill vidta, som att minska plastanvändning, spara vatten eller återvinna.

Exit-ticket

  • Vad betyder hållbarhet? (Svar: möjligheten att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers behov.)
  • Nämn två exempel på hållbara energikällor. (Svar: solenergi, vindkraft.)
  • Varför är återvinning viktigt? (Svar: minskar avfall och sparar resurser.)
  • Hur kan individer bidra till hållbarhet? (Svar: genom att minska användning av plast, spara energi, återvinna.)
  • Vad är en åtgärd du kan vidta för att leva mer hållbart? (Svar: exempelvis använda cykel istället för bil.)

Hemuppgift

Eleverna ska välja en åtgärd de vill införa i sitt liv för att bidra till en mer hållbar utveckling och skriva en kort reflektion om hur de planerar att genomföra detta. Hemuppgiften kan fungera som läxa och ett sätt för eleverna att engagera sig i hållbarhetsfrågor.

Citat

“Den största faran för vårt framtida liv är att vi inte gör något.” – David Suzuki, 2000. Detta citat påminner oss om vikten av att agera för att skydda vår miljö och knyter an till lektionen om hållbarhet och ansvar, där varje individs handlingar kan ha en påverkan.


Modern Tillbaka-knapp