Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Geografi
Tema: Kust och hav
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen, inklusive ett urval av hav, sjöar, floder och öar. Vidare ska undervisningen fokusera på klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
Kunskapskrav
Eleven har grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kust och hav (10 min)
- Förklara begrepp som kust och hav samt deras betydelse för miljön och människan.
- Diskutera hur kuster förändras över tid.
- Introducera eleverna för de olika typerna av kuster (sandstränder, klippor osv.).
Fiskarnas liv i havet (10 min)
- Analysera olika typer av fiskar och deras anpassningar till livet i havet.
- Diskutera ekosystemet i havet och hur olika arter samverkar.
- Knyta an till hur fiske påverkar havets liv.
Klimatets påverkan på havet (10 min)
- Beskriva hur klimatförändringar kan påverka havsnivåer och kuster.
- Diskutera hur havets temperatur påverkar levnadsvillkor för organismer.
- Ge exempel på mänsklig påverkan på havsmiljöer.
Hållbar utveckling och fiske (10 min)
- Introducera begreppet hållbar utveckling och dess betydelse för fiskeindustrin.
- Dela exempel på goda och dåliga hållbarhetspraxis inom fiske.
- Diskutera vad som kan göras för att skydda havets resurser.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om 4-5 och ges i uppdrag att skapa en affisch som beskriver en specifik kust eller havsområde. Affischen ska innehålla information om områdets ekosystem, hur klimatet påverkar det och åtgärder för hållbar utveckling. Eleverna får använda digitala verktyg för att söka information och inkludera bilder. Varje grupp presenterar sedan sin affisch för klassen, vilket främjar samarbete och presentationsteknik.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan en kust och ett hav? Svar: En kust är landområdet där havet möter land, medan själva havet är den stora vattenmassan.
- Nämn tre typer av kuster. Svar: Sandstränder, klippor, mangroveskogar.
- Hur påverkar klimatet havets liv? Svar: Klimatet påverkar temperatur och havsnivåer, vilket kan förändra livsmiljöer för många arter.
- Vad är hållbart fiske? Svar: Hållbart fiske handlar om att fiska på ett sätt som skyddar havsmiljön och säkerställer att både fiskbestånd och ekosystem bevaras.
- Nämn en mänsklig aktivitet som skadar havet. Svar: Utsläpp av plast och kemikalier i vattnet.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort rapport (1-2 sidor) om en hotad havsart och dess livsmiljö. Rapporten ska inkludera information om artens utbredning, beteende, hot och bevarandeinsatser.
Citat
„Havet är en plats för drömmar och sorg, för glädje och ångest. Det är både ett hem och en utmaning.“ – Joseph Conrad (1907)
Detta citat fångar den komplexa relationen människan har med havet, där det både erbjuder liv och ställer stora krav.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Havets ekosystem”. Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för de biologiska och fysiska processer som formar havets liv.