Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Medeltiden – Kalmarunionen jämfört med andra unioner idag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll behandlar medeltiden med särskilt fokus på Kalmarunionen och dess betydelse i den nordiska historien. Vi kommer att jämföra denna union med moderna unioner och samarbeten mellan länder för att fördjupa elevernas förståelse för historiska och nutida politiska strukturer.
Eleven kan ge exempel på och beskriva viktiga händelser och personer inom den svenska historien och medeltiden. Eleven kan också jämföra och reflektera över hur olika sammanslutningar har format länders relationer, inklusive historiska och nutida exempel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Kalmarunionen (10 min)
– Presentera Kalmarunionens bakgrund och syfte.
– Diskutera de involverade länderna: Sverige, Danmark och Norge.
– Förklara unionens varaktighet och dess slut.
Jämförelse med moderna unioner (15 min)
– Introducera konceptet med moderna unioner, som EU eller NAFTA.
– Diskutera likheter och skillnader mellan Kalmarunionen och dagens unioner.
– Ta upp exempel på hur länder samarbetar idag.
Gruppdiskussion (15 min)
– Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera sina tankar om unioner.
– Ge diskussionsfrågor som: “Vad kan vi lära oss av Kalmarunionens upplösning?” och “Hur påverkar samarbeten mellan länder idag våra liv?”
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionen och de viktigaste punkterna om unioner.
– Låt eleverna reflektera skriftligt över vad de har lärt sig och vilka frågor de har kvar.
Aktivitet
Eleverna får skapa en affisch som jämför Kalmarunionen med en valfri modern union. De ska inkludera minst tre likheter och tre skillnader, samt reflektera över hur dessa unioner har påverkat ländernas relationer. Affischen ska även innehålla bilder och text.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
– Vad var Kalmarunionen och vilka länder ingick?
Svar: Kalmarunionen var en union mellan Sverige, Danmark och Norge.
– När varade Kalmarunionen?
Svar: Kalmarunionen varade från 1397 till 1523.
– Nämn en likhet mellan Kalmarunionen och EU.
Svar: Båda handlar om samarbete mellan flera länder.
– Vilka är några skillnader mellan Kalmarunionen och EU?
Svar: EU har en klarare strukturell organisation och medlemsländerna är mer självständiga.
– Vad kan vi lära oss av Kalmarunionens upplösning?
Svar: Det är viktigt att länder har balans mellan samarbete och självständighet.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (200 ord) om hur du ser på betydelsen av unioner i dagens samhälle och ge exempel på en modern union.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att fördjupa sig i en specifik händelse eller person från Kalmarunionen, som till exempel drottning Margareta, och skriva en längre uppsats (500-700 ord) som diskuterar hennes roll och inflytande. De kan även jämföra hennes ledarskap med en modern ledare i en union idag.
Förslag för nästa lektion
Sveriges påverkan på unionens upplösning
I nästa lektion kan vi fokusera på Sveriges roll i upplösningen av Kalmarunionen och de faktorer som ledde fram till att unionen bröts. Det är relevant att studera hur nationella intressen kan påverka samarbeten mellan länder, vilket kopplar till kunskapskravet om att reflektera över betydelsefulla händelser i historien.
Förberedelser
– Förbered faktablad om Kalmarunionen och moderna unioner.
– Skapa en presentationspresentation för lärarledda moment.
– Samla material för affischaktiviteten (papper, färger, exempel).