Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Medeltiden – Sjukdomar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på medeltiden med särskild tonvikt på sjukdomar, deras spridning och påverkan på samhället. Detta inkluderar källor som beskriver hur sjukdomar påverkade befolkningen och hur samhället reagerade på dessa utmaningar.
Kunskapskrav
Eleven kan återge exempel på och förklara enklare orsaker och konsekvenser av historiska händelser. Eleven kan använda historiska begrepp och källor för att beskriva historiska skeenden och händelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medeltiden (10 min)
– Ge en översikt av medeltiden och dess betydelse i den europeiska historien.
– Presentera tidsperiodens kännetecken och hur livsvillkoren var under denna tid.
– Diskutera kort om viktiga händelser under medeltiden.
Genomgång av sjukdomar under medeltiden (15 min)
– Introducera begreppet smittsamma sjukdomar och diskutera exempel som digerdöden.
– Beskriv hur sjukdomar spreds och vilken påverkan de hade på befolkningen.
– Diskutera skillnader i hur olika grupper i samhället påverkades av sjukdomar.
Källor och berättelser (15 min)
– Presentera olika källor som beskriver sjukdomar under medeltiden, till exempel dagböcker och medicinska texter.
– Analysera exempel på hur människor reagerade på sjukdomar utifrån dessa källor.
– Diskutera hur man kan använda källor för att lära sig om historien.
Avslutning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
– Diskutera vad eleverna har lärt sig och hur sjukdomar har påverkat samhället.
– Ge tid för frågor och reflektion kring ämnet.
Aktivitet
Eleverna arbetar i grupper om 3-4 för att skapa en affisch om en sjukdom som var vanlig under medeltiden. De ska inkludera information om sjukdomens spridning, symptom och dess effekter på samhället. Affischen ska även innehålla en kreativ illustration som relaterar till den information de har samlat.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka var de vanligaste sjukdomarna under medeltiden?
Exempel: Digerdöden, pest.
– Hur spreds sjukdomarna?
Exempel: Genom handel, orenlighet, och kontakt mellan människor.
– Vilka konsekvenser hade sjukdomarna på befolkningen?
Exempel: Minskat antal invånare, ekonomiska problem.
– Hur reagerade samhället på sjukdomarna?
Exempel: Karantän, sökande efter botemedel.
– Vilka källor kan vi använda för att lära oss om sjukdomarna under medeltiden?
Exempel: Medicinska texter, brev, dagböcker.
Hemläxa
Skriv en kort text (ca 200 ord) där du beskriver en sjukdom från medeltiden, hur den påverkade samhället och vad människor gjorde för att hantera den.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att undersöka en specifik sjukdom under medeltiden i djupet. De ska skapa en presentation (kan vara digital eller fysisk) som innehåller detaljerad information om sjukdomens orsaker, spridningssätt, symptom och de långsiktiga effekterna på både individer och samhälle. Presentationen ska innehålla tydliga bilder, diagram eller liknande för att stödja informationen.
Förslag för nästa lektion
Medium och folks tro under medeltiden
I nästa lektion kan eleverna utforska olika former av tro och folklig mytologi inom medeltiden, inklusive hur människor förklarade och hanterade sjukdomar och kriser genom religion, traditioner och folktro. Denna lektion kommer att koppla till lektionen om sjukdomar genom att visa hur samhället reagerade och försökte förstå ovisshet och skräck under denna tid.
Det aktuella kunskapskravet kommer att handla om att eleven ska kunna redogöra för hur människor i medeltiden använde tro och traditioner för att hantera de problem som uppstod.
Förberedelser
– Samla och förbereda källmaterial och exempel på sjukdomar att dela ut.
– Förbereda material för affischproduktion (papper, färger etc.).
– Förbereda en presentation av sjukdomar under medeltiden.