Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Hundratusental
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på förståelsen för hundratusental och hur dessa används i tal, samt på att utveckla elevernas förmåga att aktivera tal i olika sammanhang, såsom delning och fördelning.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara och utföra räkningar med heltal, vilket inkluderar att hantera tal med upp till hundratusental och förstå deras värde och platser i tal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hundratusental (10 min)
– Förklara vad hundratusental innebär och visa hur det används för stora tal.
– Använd konkreta exempel (ex. 100 000, 200 000) för att illustrera skillnaden mellan hundratusental och lägre värden.
– Diskutera vart hundratusental kan förekomma i verkliga livet, såsom befolkningstal eller avstånd.
Ställning och värde (15 min)
– Tydliggör hur hundratusental placeras i tal, och hur de fungerar tillsammans med tiotal, hundratal och tusental.
– Dela ett tal (ex. 345 678) i dess beståndsdelar och förklara värdet av varje siffra.
– Låt eleverna praktisera med att identifiera värden i exempel på stora tal som skrivs på tavlan.
Räknespel med hundratusental (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och ge dem räknespel som involverar addition och subtraktion av tal som inkluderar hundratusental.
– Ge varje grupp ett set av scenarier där de ska använda hundratusental för att lösa problem (ex. “Om ett land har 200 000 invånare och får 25 000 fler, hur många invånare har det då?”).
– Låt grupperna presentera sina lösningar för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad som lärt sig under lektionen om hundratusental och deras betydelse.
– Ställ frågor till eleverna för att få dem att reflektera över vad som var lätt eller svårt.
– Diskutera hur denna kunskap kan tillämpas i andra matematiska uppgifter, samt i verkliga livet.
Aktivitet
Eleverna ska skapa egna “hundratusentalstabeller” där de listar talen 100 000, 200 000 … upp till 1 000 000 och illustrerar dem genom att rita små diagram som representerar exempelvis befolkning, avstånd eller andra mätningar. De kan använda sig av färger för att särskilja värdena.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad är hundratusental?
Svar: Tal som representeras i steg om 100 000, t.ex. 100 000, 200 000, osv.
– Ge ett exempel på ett tal med hundratusental.
Svar: 540 000.
– Vilket värde har siffran 3 i talet 530 000?
Svar: 300 000.
– Hur kan hundratusental kopplas till verkliga livet?
Svar: Används i befolkningsstatistik eller stora avstånd.
– Därför är det viktigt att förstå hundratusental.
Svar: Det hjälper oss att hantera stora tal och förstå mer komplexa matematiska koncept.
Hemläxa
Eleverna ska välja tre stora tal mellan 100 000 och 1 000 000 och skriva ner dem samt göra en platsvärdeanalys för varje tal. De ska förklara värdet av varje siffra i talet. Längd: 150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska undersöka ett ämne som de är intresserade av, som befolkningsstatistik i olika länder eller en annan aspekt där hundratusental används, och skriva en kort rapport kring deras fynd och hur de relaterar till hundratusental. Detta ger en djupare förståelse för hur och när hundratusental används.
Förslag för nästa lektion
Problemlösning med hundratusental
I nästa lektion kan eleverna arbeta med konkreta problemlösningsuppgifter som omfattar hundratusental, där de ska tillämpa sin kunskap från föregående lektion. Lektionen kan också inkludera större matematiska koncept som multiplikation och division när det kommer till värdet av hundratusental.
Detta förslag är relevant eftersom det kopplar ihop elevernas tidigare kunskap och ger dem möjlighet att praktisera och tillämpa sina färdigheter i mer komplexa situationer, vilket är centralt för deras matematiska utveckling och förståelse.
Förberedelser
– Skapa exempel på hundratusental för genomgång.
– Förbered arbetsmaterial för räknespel och grupper.
– Skriv ut instruktioner för aktiviteten kring “hundratusentalstabeller”.