En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Matematik – Problemlösning och strategi

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Problemlösning och strategi

Koppling till styrdokument

Eleverna ska arbeta med problemlösning och utveckla strategier för att lösa matematiska problem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna ställa upp och lösa enkla matematiska problem med hjälp av olika strategier.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till problemlösning (10 min)

Diskutera vad problemlösning innebär och varför det är viktigt. Ge exempel på verkliga problem där matematik behövs.

Strategier för problemlösning (10 min)

Presentera olika strategier för problemlösning, såsom att rita, göra scheman eller dela upp problem. Låt eleverna dela med sig av sina egna tips.

Arbete med konkreta problem (10 min)

Ge eleverna olika problemställningar att lösa. Eleverna får arbeta i grupper med att lösa problemen och diskutera lösningarna.

Redovisning av lösningar (10 min)

Låt grupperna redovisa hur de löst sina problem. Diskutera olika lösningar och metoder som använts.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

Sammanfatta de strategier vi diskuterat och hur de kan tillämpas på olika problem. Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om problemlösning.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper för att lösa en uppsättning problem som sträcker sig över de ämnen som behandlats under lektionerna (addition, subtraktion, multiplikation, division, bråk och procent). Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

Vad är en strategi i problemlösning? Svar: En metod att lösa ett problem.

Nämn en problemlösningsteknik. Svar: Rita en bild eller diagram.

Varför är det viktigt att lösa problem? Svar: För att fatta välgrundade beslut i livet.

Ge ett exempel på ett matematiskt problem. Svar: Hur mycket kostar 3 äpplen om ett äpple kostar 5 kronor?

Vad kan du göra om du är fast i ett problem? Svar: Tänk på det på ett annat sätt eller be om hjälp.

Hemläxa

Eleverna ska skriva ned ett matematiskt problem från deras vardag och sedan lösa det, samt grunderna till hur de tänker kring det. Längd 10-15 ord sammanlagt.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får arbeta med en uppgift där de ska söka efter ett mer komplext problem, gärna baserat på verkliga situationer, och skapa en presentation av problemet och dess lösning.

Förslag för nästa lektion

Matematisk spel och kreativitet. I nästa lektion kan eleverna spela matematiska spel där de kan tillämpa sina kunskaper, genom nya övningar där fokus ligger på att främja kreativt tänkande och problemlösning. Detta kommer att vara viktigt för att befästa deras tidigare inlärning och utveckla deras förståelse.

Förberedelser

Förbereda material för olika matematiska spel och aktiviteter. Samla resurser för ytterligare problemlösning övningar. Skapa instruktioner för spelen och aktiviteterna.


×