Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Metallslöjd
Tema: Introduktion till metallbearbetning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att täcka delar av det centrala innehållet i metallslöjd, specifikt om olika metaller och deras egenskaper samt grundläggande tekniker för metallbearbetning. Eleverna får även lära sig om säkerhet och arbetsmetoder inom metallslöjd.
Kunskapskrav
Eleverna ska ges möjlighet att visa att de kan utföra grundläggande arbetsmoment, använda verktyg på ett säkert sätt, och argumentera för sina val av material och teknik i sitt slöjdarbeten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till metallens egenskaper (10 min)
– Presentera olika typer av metaller och deras användningsområden.
– Diskutera metallerna utifrån deras egenskaper som hållbarhet och lätthet.
– Gå igenom några exempel på produkter som tillverkas av metall.
Säkerhet vid metallarbete (10 min)
– Redogör för säkerhetsregler som gäller under metallslöjd.
– Visa hur och när skyddsutrustning ska användas.
– Diskutera risker med att arbeta med olika verktyg och maskiner.
Grundläggande verktyg och tekniker (15 min)
– Introducera de vanligaste verktygen som används i metallslöjd.
– Demonstrera hur man hanterar grundläggande verktyg som fil, såg och svets.
– Låt eleverna observera en kort demonstration av en enklare teknik, som att klippa i metallplåt.
Planering av projekt (10 min)
– Låt eleverna tänka ut och skissa på sina egna projekt som de ska arbeta med under kommande lektioner.
– Ge exempel på enkla projekt som kan göras, såsom nyckelhållare eller små lådor.
– Diskutera val av material och varför det valdes för respektive projekt.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Ge tid för frågor och funderingar kring metallslöjd och kommande arbete.
– Informera om nästa lektion och vad som krävs för att komma förberedda.
Aktivitet
Eleverna ska i grupp diskutera och skissa på ett eget projekt som de senare ska arbeta med i metallslöjd. De ska fundera över vilket material de vill använda och vilken teknik som är mest lämplig för att genomföra projektet. Aktivitetsförslaget ger eleverna möjlighet att applicera det de har lärt sig om metaller, säkerhet och verktyg i praktiken.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Vilka är de tre vanligaste metallerna som används i metallslöjd?
– Svar: Järn, koppar och aluminium.
– Fråga 2: Vad är viktigt att tänka på när man hanterar verktyg?
– Svar: Använd alltid säkerhetsutrustning och följ säkerhetsreglerna.
– Fråga 3: Nämn en egenskap hos metall som gör den lämplig för att tillverka verktyg.
– Svar: Hållbarhet.
– Fråga 4: Vad ska man göra innan man börjar arbeta med metall?
– Svar: Planera sitt arbete och skissa på projektet.
– Fråga 5: Vilken teknik skulle du vilja lära dig mer om i metallslöjd?
– Svar: Svar varierar beroende på elevens intressen.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort rapport (ca 150-200 ord) om en metalltyp de är intresserade av. Rapporten ska innehålla information om metallens egenskaper, användningsområden och varför den är viktig.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan göra en presentation om hur olika metaller påverkas av värme och kyla. De ska inkludera exempel på hur detta kan påverka tillverkningsprocessen och materialval i metallslöjd. Presentationen bör vara lämplig för 5-10 minuter och inkludera visuella hjälpmedel.
Förslag för nästa lektion
Projektarbete i metallslöjd
Nästa lektion kommer att fokusera på att börja arbetet med de valda projekten. Eleverna kommer att få tid att nafta, forma och bearbeta sina metaller. Lektionen bör täcka arbetstekniker, grupparbete och hjälp att lösa eventuella problem de stöter på under tillverkningen.
Detta förslag är relevant eftersom eleverna direkt kommer få tillämpa den kunskap och de färdigheter de just lärt sig i praktiska projekt, vilket knyter an till deras intresse och kreativitet i metallslöjd.
Förberedelser
– Förbereda arbetsplatser med nödvändigt material och verktyg.
– Se över säkerhetsutrustning och regler för säkerhet.
– Samla exempel på metaller och produkter gjorda av metall för visning.