En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Slöjd – Grönt slöjd – Naturmaterial

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne: Slöjd

Tema: Grönt slöjd – Naturmaterial

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Under lektionen kommer eleverna att arbeta med naturmaterial och lära sig hur man kan använda dessa i sina skapelser. Eleverna får kunskap om olika typer av naturmaterial, deras egenskaper och hur dessa kan kombineras för att skapa fungerande och estetiska produkter. Lektionen syftar också till att öka medvetenheten om hållbarhet och miljö.

Kunskapskrav

Eleven kan planera och genomföra enklare slöjdprojekt där naturmaterial används. De har även förmåga att resonera kring val av material, funktion och estetik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grönt slöjd (10 min)

  • Presentera lektionens mål och betydelsen av att använda naturmaterial i slöjd.
  • Visa exempel på produkter skapade av naturmaterial (t.ex. korgar, dekorationer).
  • Diskutera vad som menas med hållbarhet och varför det är viktigt.

Genomgång av naturmaterial (10 min)

  • Gå igenom olika typer av naturmaterial som eleverna kan använda (halm, grenar, sten, blad).
  • Diskutera egenskaper och hållbarhet hos dessa material och hur de kan bearbetas.
  • Visa upp tekniker som används för att arbeta med naturmaterial, som flätning och sammanfogning.

Praktiskt arbete – skapande av projekt (25 min)

  • Eleverna får välja ett naturmaterial och en enkel produkt som de vill skapa.
  • Läraren ger stöd och vägledning när de arbetar, samt tips på kreativa lösningar.
  • Uppmuntra samarbete och idéutbyte mellan eleverna under projektets gång.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och be eleverna att dela med sig av sina tankar om att arbeta med naturmaterial.
  • Diskutera skillnaderna mot att arbeta med traditionella material som trä eller textil.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en produkt av naturmaterial, exempelvis en korg, en dekoration eller en liten skulptur. De ska tänka på design och hållbarhet under skapandeprocessen. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vilket naturmaterial valde du att arbeta med och varför? Svar: Elevernas egna reflektioner.
  • Vad tyckte du var utmanande med att arbeta med naturmaterial? Svar: Elevernas egna svar.
  • Hur tänker du att naturmaterial kan användas i framtida slöjdprojekt? Svar: Elevernas egna tankar.
  • Vad lärde du dig om hållbarhet under denna lektion? Svar: Elevernas egna reflektioner.
  • Vad skulle du vilja göra mer av i nästa lektion? Svar: Elevernas egna svar.

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att samla in och dokumentera fem olika naturmaterial som de hittar i sin omgivning. De ska skriva ner sina observationer kring varje materials egenskaper och tänka på hur de skulle kunna användas i slöjd. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.

Citat

“Naturen är den största konstnären av alla.” – Vincent van Gogh (1889). Citatet framhäver hur mycket inspiration och material naturen ger oss, vilket är centralt i arbetet med grönt slöjd.

Nästa lektion


×