Lektionsplanering för Slöjd
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Presentation av naturprojekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att ge eleverna möjlighet att presentera sina skapade produkter av naturmaterial. Under presentationerna får eleverna reflektera över sin skapelseprocess och det lärande som skett under arbetets gång. Lektionen syftar till att utveckla elevernas förmåga att kommunicera och ge konstruktiv feedback.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för sitt arbete och sina tankar kring materialval och gestaltning. Eleven kan också ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationerna (10 min)
- Berätta om syftet med presentationerna och vad som förväntas av eleverna.
- Gå igenom strukturen för en presentation (introduktion, innehåll, avslutning).
- Diskutera vikten av att ge och ta emot positiv och konstruktiv feedback.
Genomgång av presentationstekniker (10 min)
- Ge tips på hur man kan hålla en bra presentation, såsom röstläge, ögonkontakt och kroppsspråk.
- Diskutera hur man kan använda sin produkt som stöd under presentationen.
- Prata om att hantera nervositet och vikten av att öva innan man presenterar.
Elevpresentationer (25 min)
- Eleverna turas om att presentera sina naturprodukter för klassen.
- Efter varje presentation ges tid för frågor och för att ge feedback från klasskamrater och läraren.
- Se till att feedbacken hålls konstruktiv och uppmuntrande, med fokus på vad som var bra och vad som kan förbättras.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Samla klassens tankar och reflektioner om vad de lärde sig under lektionen.
- Diskutera vikten av att dela kunskap och erfarenheter med varandra.
- Avsluta med att uppmuntra eleverna att fortsätta arbeta kreativt, både med naturmaterial och andra slöjdprojekt.
Aktivitet
Eleverna presenterar sina naturprodukter och delar med sig av sin skapelseprocess inför klassen. De ska svara på frågor och ge feedback på sina klasskamraters presentationer. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad tyckte du var kul med din egen presentation? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Vad lärde du dig av andras presentationer? Svar: Elevernas egna tankar.
- Vilka var de största utmaningarna under presentationen? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Hur kan du tänka på att bli bättre på att presentera i framtiden? Svar: Elevernas egna svar.
- Vad inspirerades du av under presentationerna? Svar: Elevernas egna observationer.
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att skriva en reflektion över sin presentation och sitt resultat. De ska diskutera vad som gick bra, vad de lärt sig och vad de vill förbättra till nästa gång. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“Konst är uttrycket av det skapade av människan.” – Pierre-Auguste Renoir (1900). Citatet betonar hur viktigt det är att uttrycka sig genom skapande och hur varje projekt är en unik reflektion av lärande och kreativitet.