Lektionsplanering i Slöjd
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Presentation av träprojekten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion ska eleverna få möjlighet att presentera sina slutprojekt i träslöjd. Under presentationen får de reflektera över sina arbeten och de val de gjort under skapandeprocessen. Eleverna kommer också att lära sig att ge och ta emot konstruktiv feedback.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för sitt arbete och sina tankar kring materialval och gestaltning. Eleven kan också föra enkla resonemang om funktion och form i sina alster och kan ge omdömen om andras arbeten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationen (10 min)
- Berätta för eleverna om syftet med att presentera sina projekt.
- Gå igenom hur en bra presentation kan struktureras (inledning, huvudsakligt innehåll, avslutning).
- Diskutera vikten av att ge och ta emot feedback.
Presentationstekniker (10 min)
- Ge tips på hur man kan tala inför en grupp, såsom ögonkontakt och att tala tydligt.
- Demonstrera hur man kan använda sin skapelse som stöd under presentationen.
- Samtala om att hantera nervositet och vikten av att öva.
Elevpresentationer (25 min)
- Eleverna får turas om att presentera sina träprodukter.
- Efter varje presentation ges tid för frågor och feedback från både klasskamrater och läraren.
- Läraren säkerställer att feedbacken hålls konstruktiv och uppmuntrande.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Samla klassens tankar om vad de lärde sig under presentationerna.
- Diskutera vikten av att lyssna och ta till sig feedback.
- Avsluta med uppmuntran till fortsatt skapande och engagemang i slöjd.
Aktivitet
Eleverna presenterar sina träprodukter och reflekterar över sin skapelseprocess inför klassen. De ska svara på frågor och ge feedback på sina klasskamraters presentationer. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad tyckte du var bra med din egen presentation? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Vad lärde du dig av andras presentationer? Svar: Elevernas egna tankar.
- Har du några tips på hur man kan bli bättre på att presentera? Svar: Elevernas egna svar.
- Hur kände du dig under din presentation? Svar: Elevernas egna känslor.
- Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång? Svar: Elevernas egna reflektioner.
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort självreflektion om sin presentation och sitt projekt. De ska beskriva vad som gick bra och vad de skulle vilja förbättra, samt sätta upp mål för framtida projekt. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“En idé utan att genomföras är som att ha ett frö utan att plantera det.” – Okänd. Citatet betonar vikten av att omsätta sina idéer till praktik, vilket är centralt i både slöjd och kreativ verksamhet.