Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Skapande av en personlig nyckelring
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektionsplanering kommer vi att arbeta med centrala delar av slöjdämnet som handlar om att skapa med olika material och tekniker. Eleverna får möjlighet att utforska designprocessen, samt lära sig grundläggande tekniker inom trä- och textilslöjd.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och framhäva egna idéer i slöjdprocessen samt handskas med olika verktyg och material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven visar också grundläggande kunskaper om materialens egenskaper och användningsområden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till nyckelringstillverkning (10 min)
- Presentera temat för lektionen och syftet med att skapa en personlig nyckelring.
- Visa exempel på olika typer av nyckelringar och diskutera material som kan användas.
- Gå igenom säkerhetsföreskrifter gällande verktyg och material.
Design av nyckelring (15 min)
- Låt eleverna skissa sina egna designidéer på papper.
- Diskutera olika tekniska aspekter av design, som form och färgval.
- Ge feedback på elevernas skisser och hjälpa dem att förbättra sina idéer.
Praktiska moment – Tillverkning av nyckelring (20 min)
- Demonstrera hur man arbetar med de valda materialen för att skapa nyckelringen.
- Låt eleverna börja arbeta med sina egna nyckelringar, med fokus på att använda verktygen korrekt.
- Circulera i rummet för att ge vägledning och hjälp när det behövs.
Avslutning och reflektion (5 min)
- Samla klassen för en gemensam reflektion över arbetet och processen.
- Diskutera vad som har fungerat bra och vad som kan förbättras i framtida projekt.
- Be eleverna att dela med sig av sina resultat och erfarenheter.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra design och tillverkning av en personlig nyckelring. Genom att använda olika material som trä, läder eller plast kommer de att få möjlighet att uttrycka sin kreativitet och lära sig om materialens egenskaper. Aktiviteten ger en praktisk erfarenhet som kopplar till den lärarledda genomgången och ger praktiska färdigheter i slöjd.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vilket material valde du för din nyckelring och varför?
Svar: Eleverna skriver ner sitt val och motivering. - Vilka verktyg använde du under tillverkningsprocessen?
Svar: Eleverna räknar upp de verktyg de använde. - Vad var svårast med att skapa din nyckelring?
Svar: Eleverna beskriver en utmaning de stötte på. - Hur skulle du förbättra din nyckelring om du hade mer tid?
Svar: Eleverna tänker på en förändring eller tillägg. - Vad lärde du dig om materialens egenskaper under arbetets gång?
Svar: Eleverna sammanfattar en lärdom de fått.
Hemläxa
Skriv en kort reflektion (100-150 ord) om processen av att skapa din nyckelring. Inkludera vad som var roligt och utmanande med arbetet.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan få i uppgift att designa en serie av tre olika nyckelringar med tema och sammanhang, där de får använda olika tekniker och material. De ska även skriva en kort beskrivning av sina val och motivera varför de valt just dessa tekniker och material.
Förslag för nästa lektion
Tema: Återvinning i slöjd
I nästa lektion kan vi fokusera på hur vi kan använda återvunna material för att skapa nya slöjdprojekt. Detta kan inkludera att designa och tillverka föremål av plastflaskor, tidningar eller andra återvinningsbara material. Det kommer vara relevant då det knyter an till aktuella globala frågor om miljö och hållbarhet, samt utmanar eleverna att tänka kreativt kring materialval. Kunskapskravet som aktualiseras är att eleven kan reflektera över och utvärdera sina val av material och tekniker utifrån hållbarhetsperspektiv.
Förberedelser
- Förbereda material som behövs för att skapa nyckelringarna.
- Samla exempel på nyckelringar att visa för eleverna.
- Förbereda en säkerhetsgenomgång för verktyg och material.