Lektionsplanering för Argumenterande texter
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Svenska
Tema: Argumenterande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att skriva olika typer av texter, inklusive argumenterande texter, och lära sig hur man formulerar åsikter och stödjer dessa med argument. | Eleven kan formulera egna åsikter och stödja dem med argument i skriftlig form. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumenterande texter (10 min)
- Förklara vad en argumenterande text är och dess syfte.
- Gå igenom skillnaden mellan fakta och åsikter.
- Presentera strukturen för en argumenterande text (inledning, argument, motargument, avslutning).
2. Titta på exempeltext (15 min)
- Läs en exemplifierande argumenterande text tillsammans med eleverna.
- Identifiera de olika delarna av texten i helklass.
3. Diskussion (10 min)
- Diskutera vilka ämnen som kan vara intressanta att skriva om.
- Brainstorma teman tillsammans och välj ett ämne som klassen kan arbeta med.
4. Skriva en egen argumenterande text (15 min)
- Låt eleverna börja skriva sina egna argumenterande texter utifrån det valda ämnet.
- Ge dem riktlinjer att tänka på: vad är deras åsikt, vilka argument kan de använda, vilka motargument kan de bemöta?
Ämnesinnehåll
- Strukturen på en argumenterande text. Det är viktigt att eleverna förstår hur de olika delarna fungerar tillsammans för att göra en övertygande text.
- Skillnaden mellan fakta och åsikter. Eleverna ska kunna särskilja dessa begrepp i diskussioner och i sina texter.
- Att ge exempel och stödja sina argument. Eleverna ska lära sig hur man förstärker sina åsikter genom konkreta exempel.
- Att bemöta motargument. För att skriva en stark argumenterande text är det viktigt att kunna svara på invändningar.
- Att avsluta på ett övertygande sätt. En stark avslutning kan förstärka elevernas åsikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argument | Ett skäl eller en påstående som stödjer en åsikt. | Från latin “argumentum” som betyder “bevis”. |
Motargument | Ett skäl som ifrågasätter ett tidigare argument. | Från latin “motus” som betyder “rörelse” och latin “argumentum”. |
Inledning | Den första delen av en text som introducerar ämnet. | Från latin “in” och “initium” som betyder “början”. |
Avslutning | Den sista delen av en text som sammanfattar och ger slutsats. | Från latin “av” och “sultus” som betyder “för att stänga”. |
Åsikt | En personlig uppfattning eller bedömning om något. | Från fornsvenska “åsikta” som betyder “att se”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att det är viktigt idag att kunna argumentera för sina åsikter?
- B. Kan ni ge exempel på när en argumenterande text har påverkat ert liv?
- C. Hur kan vi använda argumenterande texter för att förändra samhället?
Aktivitet
Be eleverna att arbeta parvis där de turas om att diskutera sina argument och motargument. En elev kan börja med att presentera sitt argument, och den andra eleven ger ett motargument. De ska sedan byta roller och fortsätta diskussionen. Avsluta med att be några par dela sina diskussioner med klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt? | Fakta kan bevisas, åsikt är personlig. |
Vad ska en inledning innehålla? | En presentation av ämnet och åsikten. |
Hur kan man avsluta en argumenterande text? | Sammanfatta och förstärka sin åsikt. |
Ge ett exempel på ett argument. | Exempelvis: “Det är viktigt att…”. |
Vad är ett motargument? | En invändning mot ett argument. |
Hemuppgift
Eleverna ska avsluta sina argumenterande texter hemma om de inte blir klara under lektionen.
Citat
”Det är lätt att bli övertygad av något som stämmer med ens egna åsikter.” – George Bernard Shaw, 1856-1950. Citatet visar hur viktigt det är att vara medveten om sina egna åsikter när man läser argumenterande texter.