Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Svenska – Gestaltande beskrivningar

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Gestaltande beskrivningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar olika sätt att uttrycka sig, samt hur man kan använda språkets nyanser för att beskriva personer, miljöer och händelser. Eleverna ska lära sig att använda gestaltande beskrivningar för att skapa levande texter och för att utveckla sitt eget skrivande.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skriva enklare texter där de använder språkliga och stilistiska medel för att ge en levande och intressant beskrivning av personer, miljöer och händelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till gestaltande beskrivningar (10 min)

– Förklara begreppet gestaltande beskrivningar och dess betydelse i skriftliga texter.
– Ge exempel på skillnaden mellan rakt berättande och gestaltande beskrivningar.
– Diskutera varför gestaltande språk gör texter mer engagerande.

Genomgång av exempeltexter (15 min)

– Läs upp och analysera två korta texter; en med gestaltande beskrivningar och en utan.
– Låt eleverna identifiera och diskutera språkliga medel som används i de gestaltande beskrivningarna.
– Fråga eleverna hur de upplever de olika texterna och vilken text som fångade deras intresse mer.

Skriva gestaltande beskrivningar (15 min)

– Ge eleverna ett scenario (t.ex. en solig dag i parken) och be dem skriva ner känslor och tankar som kommer fram.
– Instruera dem att använda minst tre sinnen (syn, hörsel, doft) i sina beskrivningar.
– Låt några elever läsa upp sina beskrivningar för klassen.

Reflektion och delande (10 min)

– Be eleverna diskutera i par grupper vad de lärde sig om gestalting i skrivandet.
– Ställ öppna frågor för att få dem att reflektera över vikten av gestaltande språk och hur de kan använda detta i sin framtida skrivning.
– Sammanfatta lektionen med att belysa viktiga punkter som diskuterats.

Aktivitet

Eleverna ska inom en viss tid skapa en gestaltande beskrivning av en plats i skolan, såsom klassrummet eller biblioteket. De ska använda minst tre sinnen och skrivstilen ska vara levande och engagerande. Aktiviteten syftar till att praktiskt tillämpa den kunskap som förmedlades under lektionens lärarledda moment.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en gestaltande beskrivning?
Svar: En beskrivning som använder sina sinnen för att måla upp en bild i läsarens sinne, utan att bara berätta rakt ut vad som händer.

– Nämn två fördelar med att använda gestaltande beskrivningar i texter.
Svar: De gör texten mer levande och engagerande samt hjälper läsaren att känna eller uppleva det som beskrivs.

– Ge ett exempel på hur man kan inkludera ett sinnesintryck i en beskrivning.
Svar: “Doften av nybakade kanelbullar spreds genom rummet.”

– Hur kan man göra en miljöbeskrivning mer levande?
Svar: Genom att inkludera detaljer som ljud, dofter och känslor.

– Varför är det viktigt att skriva med gestaltande språk?
Svar: Det ökar läsarens intresse och skapar en djupare förståelse för textens innehåll.

Hemläxa

Skriv en kort berättelse (300–400 ord) som inkluderar minst tre gestaltande beskrivningar av olika personer och miljöer. Fokus ska ligga på att använda sina sinnen för att skapa en levande text.

Fördjupningsuppgift

Skriv en längre berättelse (600–800 ord) där du utvecklar en karaktär genom användning av gestaltande beskrivningar. Fokusera på hur karaktärens omgivning påverkar deras handlingar och känslor. Använd minst fyra olika sinnen för att måla upp en tydlig bild av karaktären och deras miljö.

Förslag för nästa lektion

Användning av känslor i beskrivningar

Nästa lektion kan handla om hur man inkluderar känslor i sina gestaltande beskrivningar och hur dessa känslor kan påverka läsarens uppfattning av texten. Lektionen bör tydligt koppla tillbaka till syftet med gestaltande beskrivningar, och ämnet kommer att täcka känslomässigt språk och hur man kan beskriva vad karaktärerna känner. Kunskapskravet som är relevant handlar om att eleverna ska kunna skapa och använda känslor i sina texter för att fördjupa läsarens upplevelse.

Förberedelser

– Förbered exempeltexter som innehåller gestaltande beskrivningar.
– Skriv ut uppgifter och instruktioner för skrivaktiviteten.
– Förbered för en gruppdiskussion och skapa frågor för reflektion.


Modern Tillbaka-knapp
×