Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Karaktärsutveckling i berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Analys av berättelsens handling och hur den påverkar karaktärernas utveckling.
- Reflektion över egna upplevelser och känslor i relation till karaktärerna i läst material. [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Betygskriterier
- Eleven kan beskriva och ge exempel på hur karaktärer i en berättelse förändras genom handlingen.
- Eleven kan koppla berättelsens teman till egna erfarenheter och känslor. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till karaktärsutveckling (10 min)
- Förklara vad karaktärsutveckling innebär och varför det är viktigt i berättelser.
- Presentera exempel på kända karaktärer och deras utveckling genom handlingarna.
Gemensam läsning och analys (20 min)
- Läs en ny skönlitterär text där karaktärsutvecklingen är central.
- Diskutera hur karaktärerna förändras och vad som orsakar dessa förändringar.
- Ställ frågor kring texten för att fånga elevernas intresse och engagemang.
Skrivövning (15 min)
- Ge eleverna i uppgift att skriva en karaktärsanalys av en karaktär från den lästa texten.
- Gå igenom hur man kan strukturera en karaktärsanalys med exempel på viktiga punkter att nämna.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Diskutera med eleverna hur de kan relatera sina egna erfarenheter till karaktärer och deras utveckling.
- Sammanfatta lektionen och ställ öppna frågor för att fånga upp elevernas tankar.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Karaktärsutveckling | Förändringen av en karaktär genom berättelsens gång. | |
Protagonist | Huvudkaraktären i en berättelse, oftast den som möter mest motstånd eller konflikt. | Grekiska: ‘protagonistes’ (den som spelar först) |
Antagonist | Motståndaren till protagonisten, den som skapar konflikt. | Grekiska: ‘antagonistes’ (motståndare) |
Motiv | Anledning till karaktärens handlingar och val. | Latinska: ‘motus’ (rörelse) |
Tematik | De teman som utforskas genom berättelsen och karaktärernas utveckling. | Grekiska: ‘thema’ (ämne, proposition) |
Diskussionsfrågor
- A. Kan ni ge exempel på en karaktär i en bok eller film som förändras under berättelsens gång? Vad utlöste denna förändring?
- B. Hur påverkar andra karaktärer en karaktärs utveckling? Diskutera speciellt relationer och konflikter.
- C. I er egen erfarenhet, har ni någonsin genomgått en förändring i era tankar eller känslor, likt en karaktär i en berättelse? Dela gärna era upplevelser.
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppgift att välja en karaktär från den lästa texten. Tillsammans ska de skapa en kort presentation av karaktären som inkluderar en beskrivning av karaktärens förändringar under berättelsen. De kan använda visuella hjälpmedel, som en poster eller digital presentation, för att illustrera sin karaktärs utveckling. Varje par får sedan presentera sin karaktär för klassen. Detta stärker elevernas samarbetsförmåga och kreativitet.
Exit-ticket
- Vad är karaktärsutveckling? (Förändringen av en karaktär genom berättelsens gång)
- Nämn en karaktär du tycker har utvecklats mycket. (Svar kan variera)
- Vad får en karaktär att förändras, enligt er analys? (Orsaker till förändringar, exempelvis konflikter)
- Hur hänger temat i berättelsen samman med karaktärens utveckling? (Samband mellan tema och utveckling)
- Vilken del av karaktärsanalysen tyckte du var lättast/svårast? (Svar kan variera)
Hemuppgift
Skriv en egen berättelse där en karaktär genomgår en märkbar förändring. Fundera över vad som orsakar denna förändring och hur karaktären reagerar på den. Skriv gärna ner hur karaktärens känslor och motivationer förändras.
Citat
”Vi är alla i den smutsiga processen av att bli den vi är.” – E.E. Cummings. Citatet belyser hur karaktärsutveckling är en del av livet och att förändring är en process, något som vi kan se i våra karaktärer och i oss själva under lektionen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Att skapa trovärdiga karaktärer. Denna lektion syftar till att lära eleverna om hur man kan skapa karaktärer med djup, motiv och komplexitet i sina egna berättelser.