Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Presentation och delning av berättelseböcker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska innehålla hur man muntligt presenterar sina egna skapelser och hur man ger och tar emot feedback. Eleverna ska få möjlighet att diskutera och reflektera på sina och andras arbeten, samt att stödja varandra genom konstruktiv kritik. Detta stärker också deras muntliga kommunikationsfärdigheter.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna framföra och dela sin berättelsebok på ett engagerande sätt samt ge och ta emot konstruktiv feedback.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationen av berättelseböcker (10 min)
• Förklara syftet med dagens lektion, där fokus ligger på att dela och presentera berättelseböcker.
• Hålla en kort genomgång av viktiga punkter att tänka på när man presenterar, inklusive kroppsspråk, röstläge, och hur man fångar publiken.
• Dela upp eleverna i grupper beroende på hur många presentationer som ska göras.
Presentation av berättelseböcker (20 min)
• Ge varje grupp 5-7 minuter för att presentera sin berättelsebok för klassen.
• De kan dela med sig av sina tankar, läsa korta utdrag och visa bilder/animaioner.
• Ställ in så att varje presentation följs av en kort frågestund från klasskamraterna för kommentarer och frågor.
Feedback och diskussion (15 min)
• Låt hela klassen ge feedback på varje presentation genom att svara på fyra frågor:
1. Vad gillade du mest med berättelsen?
2. Hur blev du berörd av berättelsen?
3. Vad tycker du kan förbättras?
4. Har du några frågor?
• Samla in feedbacken och diskutera gemensamma teman i feedbacken.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig av att lyssna på sina kamraters berättelser.
• Diskutera hur olika presentationstekniker påverkar hur berättelser uppfattas.
• Avsluta med att uppmuntra alla att fortsätta utveckla sin kreativitet och sitt berättande.
Avslutande inspirerande berättelse (5 min)
• Avsluta med att berätta en kort inspirerande historia eller visa en video av en kreativ presentation, för att motivera eleverna att fortsätta sina berättelser.
Aktivitet
Eleverna ska ge varandra konstruktiv feedback baserat på en mall som delas ut, där de ska skriva ner konkreta förbättringsförslag och framhäva positiva aspekter av presentationerna. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig av att lyssna på andra presentationer?
◦ Identifiera en eller flera konkreta insikter.
• Vilken presentation inspirerade dig mest och varför?
◦ Reflektera över specifika aspekter som inspirerade.
• Hur kände du inför din egen presentation?
◦ Diskutera känslor och erfarenheter under presentationen.
• Vad skulle du vilja förbättra inför nästa gång?
◦ Tänk på personliga utvecklingsområden.
• Vilken feedback tyckte du var mest värdefull och varför?
◦ Reflektera över feedbackens betydelse för ditt arbete.
Hemläxa
Skriv en reflektion på 300-400 ord där du beskriver vad du lärt dig av att presentera och få feedback. Inkludera också hur du planerar att använda den feedback du fick i framtiden.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att välja en berättelse från deras berättelsebok och omarbeta den till en dramatisk framställning, vilket innebär att de ska skapa ett manus och påbörja en enkel scenografi. Det ska inkludera beskrivningar av hur de planerar att framföra berättelsen.
Förslag för nästa lektion
Förbättring och omarbetning av berättelser
Den nästa lektionen kan fokusera på att eleverna arbetar med att förbättra och omarbeta sina berättelser baserat på feedbacken från presentationerna. Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att reflektera över sin skrivprocess och styra sina berättelser mot en förbättrad slutprodukt. Lektionen bör också diskutera vikten av revidering och att självkritiskt granska sitt arbete. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att eleven ska kunna analysera och revidera sina texter för att uppnå ett högre kvalitetsresultat.
Förberedelser
• Förbereda exempel på berättelser som har reviderats och förbättrats för att ge inspiration.
• Skapa en feedbackmall för att eleverna ska kunna använda vid omarbetning.
• Organisera arbetsytor för att underlätta revisionsprocessen.