Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Svenska som andraspråk – Värdegrundsarbete

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne eller kurs: Svenska som andraspråk (SVA)
Tema: Värdegrundsarbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen ska eleverna diskutera och reflektera över värdegrunder i samhället och hur dessa påverkar individens handlande och interaktion med andra. Eleverna ska även ges möjlighet att läsa och analysera texter som behandlar ämnen relaterade till värdegrund och mänskliga rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal och diskussioner samt framföra egna åsikter med stöd av fakta och argument. Eleven visar också förmåga att uttrycka sig begripligt i både tal och skrift.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till värdegrund (10 min)

– Definiera vad värdegrund innebär och dess betydelse i samhället.
– Diskutera betydelsen av respekt, empati och jämlikhet i våra liv.
– Ge exempel på hur värdegrunder kan påverka våra relationer.

Gruppdiskussion om värdegrund (15 min)

– Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera exempel på värderingar de tycker är viktiga.
– Ge dem frågor att reflektera över, som: “Vad betyder vänskap för er?” eller “Hur reagerar ni när ni ser orättvisor?”
– Samla gruppresultaten och diskutera gemensamma värderingar i klassen.

Läsning och analys av texter (15 min)

– Introducera en text som handlar om värdegrund, exempelvis en berättelse eller en artikel om mänskliga rättigheter.
– Läsa tillsammans och stanna upp för att diskutera viktiga begrepp och frågor som dyker upp i texten.
– Ställa öppna frågor för att få eleverna att tänka kritiskt: “Vad tror ni författaren vill förmedla?”

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om värdegrunder och hur dessa kan påverka deras eget liv.
– Ställa frågor för att föra en klassdiskussion om vad de vill förändra i sitt eget beteende eller i klassrummet för att främja en positiv värdegrund.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort text där de beskriver en situation där de har upplevt eller bevittnat en handling som går emot värdegrunden, såsom mobbning eller diskriminering. De ska även föreslå hur man kan lösa eller förhindra sådana situationer i framtiden. Aktiviteten syftar till att låta eleverna reflektera över värderingar och uppmuntra dem att tänka kritiskt kring normer och beteenden.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad betyder värdegrund för dig?
Svar: En samling av åsikter och principer som styr hur vi behandlar varandra.

– Nämn en viktiga värdering som du anser bör finnas i skolan.
Svar: Respekt eller vänlighet.

– Hur kan du visa empati mot dina klasskamrater?
Svar: Genom att lyssna på dem och försöka förstå deras känslor.

– Vad gör du när du ser någon bli mobbad?
Svar: Jag säger till och försöker hjälpa dem som blir mobbade.

– Varför är det viktigt att diskutera värdegrunder i klassrummet?
Svar: För att skapa en miljö där alla känner sig trygga och respekterade.

Hemläxa

Skriv en reflekterande text om en händelse där du eller någon du känner agerade utifrån en stark värdegrund. Texten ska vara mellan 300-500 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en researchuppgift där de väljer en verksamhet, organisation eller person som arbetar med frågor som rör mänskliga rättigheter eller värdegrund. De ska sammanfatta dess syfte och aktiviteter i en presentation som ska presenteras för klassen. Syftet är att eleverna ska fördjupa sin förståelse av värdegrund och aktivt engagera sig i aktuella frågor.

Förslag för nästa lektion

Mänskliga rättigheter

Den nästa lektionen kommer att fokusera på mänskliga rättigheter och dess koppling till värdegrund. Eleverna kommer att få lära sig mer om de grundläggande mänskliga rättigheterna och diskutera hur dessa rättigheter skyddar individer och grupper. Lektionen syftar till att öka medvetenheten om orättvisor och uppmuntra till aktivt engagemang.

Detta är relevant då förståelse för mänskliga rättigheter från ett tidigt stadie kan leda till en större insikt i frågor kring social rättvisa och individens ansvar i samhället.

Förberedelser

– Välj en text om värdegrund som kan diskuteras.
– Förbered frågor för gruppdiskussioner.
– Skapa en presentation eller material som kan användas under lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×