En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Utställning av berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Utställning av berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:
Undervisningen ska fokusera på att eleverna får visa upp sina omarbetade berättelser för varandra, lärare och eventuell publik. Detta ger eleverna en chans att fira sina framsteg och dela sitt arbete med fler, vilket även gör att de kan få ytterligare feedback och diskussioner kring sina verk. Lektionen bör också behandla hur man visar respekt och uppskattning för sina klasskamraters arbete.

Kunskapskrav:
Eleven ska kunna presentera sitt arbete med självförtroende och engagera publiken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till utställningen (10 min)

– Förklara syftet med utställningen och hur det bidrar till elevernas lärande.
– Diskutera vikten av att visa respekt och uppskattning för varandras arbete.

Förberedelser för presentationerna (15 min)

– Ge eleverna tid att förbereda sina presentationer.
– Diskutera vad som är viktigt att tänka på, som kroppsspråk, taltempo och hur man engagerar publiken.

Utställning av berättelser (20 min)

– Låt eleverna presentera sina omarbetade berättelser för klassen och eventuell publik.
– Skapa utrymme för feedback och frågor efter varje presentation.

Feedback och respekt för kamraters verk (10 min)

– Diskutera hur man ger konstruktiv feedback och visar uppskattning för varandras arbete.
– Samla klassens reflektioner kring presentationerna.

Avslutning och uppskattning (5 min)

– Avsluta med att påminna eleverna om betydelsen av att fira deras prestationer och det kreativa arbetet de lagt ner.

Aktivitet

Eleverna ska ge varandra feedback baserat på förbestämda kriterier och skriva ner sina tankar om presentationerna.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vad lärde du dig av att lyssna på andra presentationer?
* Identifiera en eller flera konkreta insikter.*
– Vilken presentation inspirerade dig mest och varför?
* Reflektera över specifika aspekter som inspirerade.*
– Hur kände du inför din egen presentation?
* Diskutera känslor och erfarenheter under presentationen.*
– Vad skulle du vilja förbättra inför nästa gång?
* Tänk på personliga utvecklingsområden.*
– Vilken feedback tyckte du var mest värdefull och varför?
* Reflektera över feedbackens betydelse för ditt arbete.*

Hemläxa

Skriv en reflektion på 300-400 ord där du beskriver vad du lärt dig av att presentera och få feedback. Inkludera också hur du planerar att använda den feedback du fick i framtiden.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att välja en berättelse från deras berättelsebok och omarbeta den till en dramatisk framställning, vilket innebär att de ska skapa ett manus och påbörja en enkel scenografi. Det ska inkludera beskrivningar av hur de planerar att framföra berättelsen.

Förslag för nästa lektion

### Förbättring och omarbetning av berättelser
Den nästa lektionen kan fokusera på att eleverna arbetar med att förbättra och omarbeta sina berättelser baserat på feedbacken från presentationerna. Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att reflektera över sin skrivprocess och styra sina berättelser mot en förbättrad slutprodukt. Lektionen bör också diskutera vikten av revidering och att självkritiskt granska sitt arbete. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att eleven ska kunna analysera och revidera sina texter för att uppnå ett högre kvalitetsresultat.

Förberedelser

– Förbereda ett utrymme för utställningen och organisera material som kan användas för att presentera berättelserna.
– Samla exempel på hur man gör exhibitionell presentation, och korta tips för hur man förbereder sig.
– Upplägg för vikten av tålamod och beundran för varandras verk under utställningen.


×