En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Vanliga fraser och hälsningsformer

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne: Svenska

Tema: Vanliga fraser och hälsningsformer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll berör kommunikation i olika sammanhang, däribland samtal och social interaktion. Fokus ligger på att eleverna lär sig och använder vanliga hälsnings- och artighetsfraser i olika vardagliga situationer samt kan förstå och reproducerar korta, informella meddelanden och instruktioner.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda vanliga ord och fraser i interaktiva sammanhang och uttrycka sig enkelt och begripligt med ord och fraser som är relevanta för vardagligt tal.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hälsningsformer (10 min)
  • Presentera olika hälsningsformer och artighetsfraser som eleverna kan använda i vardagen.
  • Diskutera skillnader mellan formella och informella hälsningar och varför det är viktigt att anpassa språket efter situation.
  • Ge exempel på olika kulturella sätt att hälsa på.
Gemensam övning (15 min)
  • Dela ut kort med olika situationer där eleverna ska para ihop en hälsningsfrase.
  • Låt eleverna arbeta i par och diskutera vilka fraser som passar i olika sammanhang.
  • Gå runt i klassrummet och ge stöd vid behov.
Rollspel (15 min)
  • Inled med att demonstrera ett rollspel med en hälsning.
  • Dela in eleverna i mindre grupper där de får skapa sina egna rollspel med fokus på att använda hälsningsfraser i olika sammanhang.
  • Be några grupper att visa sina rollspel, vilket ger möjlighet till reflektion och diskussion.
Sammanfattning av lektionen (5 min)
  • Återkoppla till lektionens tema och repetera de fraser och hälsningsformer som lärts ut.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och diskutera hur de kan använda det de lärt sig i sina vardagliga liv.

Eleverna ska skapa ett eget “hälsningskort” där de skriver ner minst fem olika hälsningsfraser de lärt sig under lektionen. Det ska inkludera både informella och formella hälsningar. Kortet kan dekoreras och användas som en påminnelse om vad de lärt sig. Aktiviteten kan kopplas till lektionens tema eftersom den uppmanar eleverna att praktiskt använda fraserna.

Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

  • Vilka tre exempel på hälsningsfraser kan du nämna?
    Svar: Hej, God morgon, Trevligt att träffas.
  • När skulle du använda en formell hälsning?
    Svar: Vid jobbintervjuer eller möten med okända personer.
  • Vad är skillnaden mellan en hälsning och en avskedsfras?
    Svar: En hälsning används när man möter någon, avskedsfraser används när man skiljs åt.
  • Ge ett exempel på en artighetsfras.
    Svar: “Tack för hjälpen!”
  • Hur kan vanligt språk skilja sig åt i olika kulturer?
    Svar: I vissa kulturer hälsar man med kyssar, i andra böjer man sig eller nickar.

Hemläxa

Skriv ner en kort dialog mellan två personer som möts för första gången. Dialogen ska innehålla minst fyra hälsningsfraser och vara 100-150 ord lång.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ges i uppdrag att intervjua en familjemedlem eller vän om deras egna hälsningsvanor och kulturella skillnader de upplevt. De ska sammanställa intervjun i en skriftlig rapport på 300-400 ord.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att göra presentationer

För nästa lektion kan fokus ligga på hur man bygger upp en enkel presentation. Eleverna kan få möjlighet att använda hälsningsfraser i början av sina presentationer och få lära sig hur man ger och får respons på andras presentationer. Detta tema är relevant för att fortsätta utveckla deras muntliga kommunikationsförmåga samt öka deras självförtroende i att tala inför andra.

Förberedelser

  • Förbered exempel på korta dialoger som inkluderar hälsningar och artighetsfraser.
  • Samla material som eleverna kan använda för att göra sina hälsningskort.
  • Organisera klassrummet för att underlätta rollspelsövningen.

×