Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Textilslöjd
Tema: Garnteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I textilslöjd för årskurs 5 ingår att laga och skapa med hjälp av olika textila tekniker och material, däribland garnteknik. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med och utveckla sina kunskaper om garnens egenskaper och tekniker för att använda garn i olika skapande processer.
Kunskapskrav
Eleven kan föreslå och utföra enkla arbetsprocesser med hjälp av textila tekniker och material, samt ge exempel på hur materialets och teknikens egenskaper kan användas i skapandet av ett eget arbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till garnteknik (10 min)
- Presentera grundläggande begrepp och produkter inom garnteknik, såsom olika typer av garn och deras användningar.
- Visa exempel på färdiga produkter som skapats med garnteknik, som stickade eller virkade föremål.
- Diskutera betydelsen av garnteknik genom historien och i olika kulturer.
Genomgång av verktyg och säkerhet (10 min)
- Demonstrera hur man använder olika verktyg som virknålar och stickor, inklusive hur man hanterar dem på ett säkert sätt.
- Gå igenom säkerhetsregler i textilsalen, särskilt när det gäller handverktyg.
- Låt eleverna ställa frågor om verktygen och deras användning.
Praktisk övning: Grundläggande garntekniker (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika garn och verktyg för att prova på grundläggande tekniker som att lägga upp maskor eller virka en enkel luftmaskkedja.
- Förse grupperna med tydliga instruktioner och exempel för varje teknik.
- Observera och ge stöd till eleverna under övningen, samt uppmuntra till samarbete.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla eleverna för att reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
- Diskutera svårigheter och framgångar i arbetet med garnteknik.
- Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter och insikter kring garnets mångsidighet.
Eleverna får välja en enkel skapelse att skapa med garn, till exempel en nyckelring eller ett armband. De ska använda minst två tekniker som de har lärt sig under lektionen, vilket hjälper dem att stärka sina färdigheter och tillämpa kunskaperna praktiskt.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vilka olika typer av garn finns det?
- Svar: T.ex. ullgarn, akrylgarn och bomullsgarn.
- Vad är viktigt att tänka på vid användning av stickor och virknålar?
- Svar: Säker hantering och korrekt teknik för att undvika skador.
- Nämn en teknik du använde i dagens lektion.
- Svar: Exempelvis lägga upp maskor/virka luftmaskor.
- Hur påverkar valet av garn resultatet på skapelsen?
- Svar: Olika garn ger olika textur och utseende.
- Vad var det roligaste eller mest utmanande i dagens övning?
- Svar: Elevens personliga reflektion, kan variera.
Hemläxa
Eleverna ska skapa en enkel egen design för ett garnprojekt och skriva en beskrivning av vilka tekniker de planerar att använda. Beskrivningen ska vara mellan 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleven får i uppdrag att skapa ett mer komplext garnprojekt, till exempel en scarf eller en liten filt, och dokumentera arbetsprocessen med skisser och foton. Eleverna ska reflektera över sina val av material och tekniker i en skriftlig redovisning.
Förslag för nästa lektion
Fortfarande arbete med garnteknik
I nästa lektion kan eleverna fördjupa sina kunskaper inom garnteknik genom att introducera fler avancerade tekniker, som mönsterstickning eller att skapa flätor. Lektionen bör tillhandahålla en fördjupande kontext där eleverna får skriva en plan för ett eget större garnprojekt de sedan kan börja arbeta med.
Detta förslag är relevant då det bygger vidare på den grund som lagts i första lektionen och ger eleverna möjlighet att tillämpa och utvidga sina kunskaper med mer komplexitet i sina projekt.
Förberedelser
- Samla material som olika typer av garn och verktyg.
- Förbereda exempel på projekt att visa för eleverna.
- Sätta upp säkerhetsregler i textilsalen tydligt för att diskutera med eleverna.