Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Kreativ bildframställning
Koppling till styrdokument
Undervisningen i ämnet bild ska bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material samt att kommunicera budskap med bilder. Eleverna ska också ges möjlighet att utforska olika former av bildframställning och få erfarenheter av digitalt bildskapande, fotografering och bildredigering.
Centralt innehåll
Kunskapskrav
Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer. I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativ bildframställning (10 min)
- Diskutera vad kreativitet innebär inom bildkonst.
- Ge exempel på olika tekniker och material som kan användas.
- Visa exempel på bilder som inspirerat till kreativt arbete.
Genomgång av tekniker (15 min)
- Demonstrera olika tekniker: teckning, måleri och collage.
- Visa exempel på hur man kan återanvända bilder i konstprojekten.
- Diskutera hur man kan bearbeta och experimentera med dessa tekniker.
Gruppdiskussion om bildens budskap (15 min)
- Låt eleverna arbeta i små grupper för att diskutera vad en bild kan förmedla.
- Uppmana dem att tänka på hur färg och form kan påverka budskapet.
- Dela exempel på bilder och be eleverna analysera budskapen.
Planering av eget bildprojekt (10 min)
- Tidsplanera för deras egen bildframställning.
- Diskutera val av tema och teknik för deras projekt.
- Låt eleverna skissa ideer på papper.
Aktivitet
Eleverna ska få möjlighet att skapa sina egna bilder med hjälp av de tekniker och material som introducerats. De får välja mellan att göra ett collage eller måla en bild. Lektionen fokuserar på att uttrycka ett personligt budskap genom deras val av teknik och innehåll. Det ges tid för reflektion och diskussion med klasskamrater under processens gång. Eleverna ska dokumentera sitt arbete genom att ta foton av olika steg i skapandet och reflektera skriftligt över sin process.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om olika tekniker för bildframställning? Svar: Jag har lärt mig om tekniker som teckning, måleri och collage.
- Ge ett exempel på hur en färg kan påverka en bilds budskap. Svar: En röd färg kan förmedla känslor som passion eller ilska.
- Vilken teknik ser du mest fram emot att använda och varför? Svar: Jag ser fram emot att använda collage för att återanvända material.
- Hur kan en bild påverka den som ser den? Svar: En bild kan inspirera eller få en att känna vissa känslor.
- Vad var mest utmanande med dagens lektion? Svar: Att välja vilket tema jag ville arbeta med.
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en bild i hemmet som utgår från det tema de valt under lektionen. De ska använda minst två olika tekniker och ta foton av sin arbetsprocess. Syftet är att de ska reflektera över hur varje teknik bidrog till det slutgiltiga resultatet. Eleverna ombeds även att skriva en kort text om deras intentioner med bilden.
Citat
“En bild säger mer än tusen ord.” – Fred R. Barnard
Detta citat betonar kraften av visuella bilder i att framföra budskap och känslor, en grundläggande aspekt av lektionen där eleverna lär sig att skapa och tolka bilder.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Digital bildredigering och kreativa tekniker”. Denna lektion syftar till att ge eleverna grundläggande färdigheter i digital bildredigering och hur man kan använda digitala verktyg för att förstärka sitt bildskapande.