En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Engelska – Fiktiva berättelser

Lektionsplanering: Fiktiva berättelser

Årskurs:
6

Ämne:
Engelska

Tema:
Att berätta en fiktiv historia

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att skapa och berätta fiktiva historier. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med berättelsestruktur, karaktärsutveckling och att använda beskrivande språk för att fängsla läsaren. Fokus ligger på att öka kreativiteten och förbättra berättande färdigheter.

Kunskapskrav

  • Eleven kan skriva enklare berättelser på engelska.
  • Eleven kan använda grundläggande språk och struktur i sin skrivning.
  • Eleven kan skapa karaktärer och händelser i sina berättelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande (10 min)

  • Presentera lektionens syfte och diskutera vad en fiktiv historia består av (exempelvis karaktärer, miljö, handling och konflikt).
  • Gå igenom den typiska berättelsestrukturen: inledning, konflikt, klimax och avslutning.
  • Ge exempel på olika typer av berättelser (äventyr, sagor, mysterier) och fråga om eleverna har favoritberättelser de kan dela med sig av.
  • Utmana dem med en fråga: “Vad gör en berättelse spännande?”

Brainstorming av berättelseidéer (15 min)

  • Låt eleverna tänka på en fiktiv historia de skulle vilja berätta.
  • Ge dem post-it lappar där de kan skriva ner sina idéer: karaktärer, miljöer, händelseförlopp.
  • Diskutera gemensamt några av de mest intressanta idéerna.
  • Be dem samarbeta i par för att utveckla sina tankar kring sina berättelser.

Skrivprocessen (15 min)

  • Ge eleverna tid att börja skriva sin berättelse (200-300 ord) utifrån sina idéer.
  • Uppmuntra dem att använda beskrivande språk och visa känslor i sina texter.
  • Cirkulera i klassrummet för att ge stöd och besvara frågor under skrivandet.
  • Betona att det viktigaste är att få ner sina tankar på papper och att de kan redigera senare.

Dela berättelser (10 min)

  • Låt eleverna sammanfoga sig i små grupper och läsa sina berättelser högt för varandra.
  • Ge tid för feedback och uppmuntra dem att diskutera vad som fungerade bra och eventuella förbättringar.
  • Be några elever att frivilligt läsa sina berättelser för hela klassen.
  • Sammanfatta lektionen och påpeka hur viktigt det är att dela berättelser för att få inspiration från varandra.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken del av din berättelse är du mest stolt över och varför?
  • B. Hur kan en fiktiv historia påverka hur vi ser på verkliga situationer?
  • C. Vad tycker du är viktigast i en berättelse: karaktärerna, miljön eller handlingen? Varför?

Aktivitet

Eleverna ska färdigställa sina berättelser hemma och illustrera en scen från sin historia. Tanken är att uppmuntra dem att tänka på hur bilder kan förstärka berättelsen och skapa en mer levande upplevelse för läsaren. De ska senare kunna dela både text och bild med sina klasskamrater i nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad var det roligaste med att skriva en fiktiv historia?
  • Vilket ämne eller tema skulle du vilja utforska mer i dina framtida berättelser?
  • Hur kan du använda feedbacken från dina klasskamrater för att förbättra din berättelse?
  • Nämn en ny idé eller teknik du lärde dig som kan hjälpa dig i din skrivprocess.
  • Vilka element i din berättelse vill du arbeta mer med och varför?

×