Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Engelska – Konjunktioner och meningsbyggnad

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Konjunktioner och meningsbyggnad

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna förståelse för konjunktioner och deras funktion i meningsbyggnad. Genom att lära sig att använda konjunktioner korrekt kommer eleverna att kunna skapa mer sammanhängande och varierade meningar, vilket förbättrar deras skrivfärdigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan använda konjunktioner i sina meningar för att koppla samman idéer, och de kan skriva mer komplexa meningar som är grammatiskt korrekta.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konjunktioner (10 min)

• Förklara vad konjunktioner är och deras funktion att koppla samman ord, fraser och meningar. Diskutera skillnader mellan olika typer av konjunktioner: samordnande (t.ex. and, but, or) och underordnande (t.ex. because, although, since).

• Ge exempel på hur konjunktioner används i meningar, exempelvis: “I want to play soccer, but it is raining.”

Samordnande konjunktioner (10 min)

• Gå igenom de vanligaste samordnande konjunktionerna och deras funktion. Diskutera hur de skapar sambandet mellan likvärdiga delar av en mening.

• Låt eleverna öva på att skriva meningar med olika samordnande konjunktioner.

Underordnande konjunktioner (15 min)

• Introducera underordnande konjunktioner och förklara hur de används för att koppla huvudsatser med bisatser. Ge exempel som “I will go to the park because it is sunny.”

• Diskutera skillnaderna mellan huvud- och bisatser, och hur underordnade konjunktioner fungerar.

Praktisk övning: Bygga meningar (10 min)

• Dela in eleverna i par och låt dem skapa meningar med både samordnande och underordnande konjunktioner. De ska utföra övningen med en lista av ord och konjunktioner.

• Varje par får presentera sina meningar för klassen.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om konjunktioner och deras användning i språket. Diskutera varför det är viktigt att använda konjunktioner för att skapa sammanhängande texter.

• Fråga eleverna vad som var utmanande med att använda konjunktioner.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse (4-6 meningar) om en dag med hjälp av olika konjunktioner. De ska både använda samordnande och underordnande konjunktioner för att förbättra meningsbyggnaden. Berättelsen ska delas i små grupper där de ger feedback på varandras användning av konjunktioner. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en konjunktion? (Svar: Ett ord som kopplar samman ord, fraser eller meningar.)

• Nämn två exempel på samordnande konjunktioner. (Exempel: And, but)

• Vad kännetecknar en underordnande konjunktion? (Svar: Den kopplar en bisats till en huvudsats.)

• Ge ett exempel på en mening med en samordnande konjunktion. (Exempel: “I like pizza, and I like pasta.”)

• Nämn ett ord som är en underordnande konjunktion. (Exempel: Because)

Hemläxa

Skriv en kort text (5-7 meningar) där du använder både samordnande och underordnande konjunktioner. Tänk på att variera dina meningar för att göra texten intressant.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska skapa en affisch eller digital presentation om konjunktioner med exempelmeningar. De ska inkludera både samordnande och underordnande konjunktioner och förklara deras användning.

Förslag för nästa lektion

Tema: Skrivteknik och stil

I nästa lektion kan fokus ligga på skrivteknik och stil. Eleverna kommer att lära sig mer om hur man kan variera sitt språk och stil för att förbättra sina texter. De kommer att öva på att använda olika språkverktyg för att göra sitt skrivande mer personligt och intressant.

Förberedelser

• Samla exempel på konjunktioner och meningsstrukturer att använda under lektionen.

• Förbereda material för aktivitet där eleverna skall öva på att skriva med konjunktioner.

• Göra en lista med exempel på konjunktioner för att dela med klassen.


Modern Tillbaka-knapp
×