Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Engelska – Skrivteknik och stil

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Skrivteknik och stil

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förstå och använda stilistiska verktyg för att förbättra sina skriftliga texter. Genom att arbeta med skrivteknik kommer eleverna att kunna skapa mer engagerande och variation i sina texter.

Centralt innehåll

Eleven kan skriva tydliga och innehållsrika texter med en viss stil och struktur. De kan också använda stilistiska verktyg för att förbättra sina texter och uttrycka sin personliga röst.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skrivteknik (10 min)

Förklara vad skrivteknik innebär och varför det är viktigt att använda stilistiska verktyg för att förbättra sina texter.

Diskutera olika aspekter av skrivteknik, inklusive ordval, meningsstruktur, och flöde.

Använda varierande språk (10 min)

Gå igenom vikten av att variera ordval och att använda synonymer för att göra skrivandet mer intressant.

Ge exempel på hur man kan omformulera meningar för att undvika upprepningar, t.ex. istället för att säga “The dog is big. The dog runs fast,” kan man säga “The big dog runs fast.”

Praktisk övning: Skriv en mening på flera sätt (15 min)

Be eleverna att skriva en enkel mening (t.ex. “The girl is happy”) och sedan omformulera den på fem olika sätt med varierande stil och ordval.

Låt eleverna dela med varandra sina olika versioner och diskutera hur de kan påverka textens stil.

Aktivitet: Skapa en berättelse med stil (20 min)

Eleverna ska skriva en kort berättelse (8-10 meningar) där de använder minst tre stilistiska verktyg som de har lärt sig (t.ex. varierande ordval, adjektiv, bildspråk).

De ska fokusera på att göra berättelsen färgstark och engagerande.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om skrivteknik och stil. Diskutera hur dessa verktyg kan förbättra deras sak och öka läsarens intresse.

Be dem reflektera över vad som kändes utmanande eller lätt med uppgiften.

Aktivitet

Eleverna ska dela sina berättelser med en klasskamrat och ge varandra feedback på hur stil och skrivteknik använts. De ska också föreslå förbättringar och idéer för nästa gång. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

Varför är det viktigt att variera språk och stil i sina texter? (Svar: För att göra texten mer intressant och engagera läsaren.)

Nämn ett stilistiskt verktyg du har lärt dig idag. (Exempel: Synonymer, adjektiv, bildspråk)

Hur kan du förbättra en enkel mening? (Öppen fråga)

Ge ett exempel på en omformulering av en mening du skrev. (Öppen fråga)

Vad tycker du är lätt respektive svårt med att använda skrivteknik? (Öppen fråga)

Hemläxa

Skriv en text (8-10 meningar) om en dag i ditt liv, där du använder minst tre stilistiska verktyg för att förbättra texten, t.ex. genom att variera ordval och beskriva känslor eller miljöer.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska läsa en kort berättelse eller artikel och analysera den stilistiska användningen av språk. De ska skriva en reflektion om hur författarens val av ord och stil påverkar textens innehåll och känsla.

Förslag för nästa lektion

Tema: Läsförståelse och analys. I nästa lektion kan fokus ligga på att förbättra elevernas läsförståelse och analytiska färdigheter. Eleverna kommer att lära sig att identifiera huvudpunkter, teman och stilistiska verktyg i texter, och hur man kan resonera kring vad man läser.

Förberedelser

Samla exempel på texter med olika skrivstilar för att diskutera och analysera.

Förbereda övningar som fokuserar på att använda stilistiska verktyg i skrivande.

Göra en lista över stilistiska verktyg för att ge eleverna konkret vägledning.


Modern Tillbaka-knapp
×