Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Tematisk debatt: Åsikter och argument
Koppling till styrdokument
Undervisningen i engelska för årskurs 6 ska ge eleverna verktyg för att föra resonemang och argumentera för sina åsikter. Den ska också ge dem möjlighet att delta i diskussioner, där de lyssnar aktivt på andra och ger respons. Att utveckla förmågan att formulera sig tydligt och respektfullt i tal och skrift är också centralt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta aktivt i samtal och diskussioner, samt formulera och argumentera för sina åsikter på ett tydligt och strukturerat sätt, vilket innefattar att kunna svara på frågor och bemöta andras åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till debattteknik (10 min)
• Introducera konceptet debatt och vad det innebär att delta i en debatt.
• Diskutera vikten av att kunna uttrycka åsikter och argument klart och tydligt.
• Gå igenom grundläggande debattekniker, såsom att vara lyhörd, ställa följdfrågor och använda exempel för att förstärka sina argument.
Förberedelser inför debatten (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett ämne att debattera (exempelvis: “Ska skoluniformer vara obligatoriska?”).
• Be grupperna att förbereda argument för sin ståndpunkt, samt motargument som de kan möta.
• Ge dem tid att diskutera och förbereda sina punkter.
Genomförande av debatten (15 min)
• Låt varje grupp stå för sin argumentation, där de presenterar sina åsikter och bemöter motpartens argument.
• Uppmana klassen att ställa frågor och ge feedback efter varje debatt.
• För läraren att moderera diskussionen, hålla tid och se till att alla får en chans att uttrycka sig.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Samla klassens feedback och diskutera hur det kändes att delta i debatten.
• Fråga eleverna vad de lärde sig om sina egna åsikter och andras perspektiv.
• Betona vikten av empati och förståelse i dialogen.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva ner minst tre argument för sin åsikt och tre motargument på ett papper. De ska också ge exempel som stödjer argumenten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig om debatteknik? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan vi visa respekt i en debatt? Svar: Genom att lyssna på andra, undvika avbrott och vara vänlig.
• Vad tyckte du var utmanande med att delta i debatten? Svar: Att förbereda sina argument eller att bemöta motargument.
• Nämn ett argument som du ansåg var starkt under debatten. Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan du använda det du lärde dig i framtida diskussioner? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
Hemläxa
Skriv en reflektion (150-200 ord) om din upplevelse av debatten. Vad gick bra, vad kunde förbättras och hur har detta påverkat din syn på att uttrycka åsikter?
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska förbereda en kort skriftlig argumentation om ett ämne av deras val. De ska inkludera tre tydliga argument, motargument och svar på motargumenten. Denna skrivelse ska vara strukturerad och sammanhängande.
Förslag för nästa lektion
Att skriva en argumenterande text. I nästa lektion kan vi fokusera på att skriva en argumenterande text baserad på de åsikter och argument som framkommit under debaten. Denna lektion är relevant eftersom den hjälper eleverna att använda sina debattekniker skriftligen, vilket knyter an till kunskapskraven kring att formulera sig begripligt i skrift om aktuella frågor.
Förberedelser
• Samla aktuella ämnen för debatter som är relevanta och intressanta för eleverna.
• Förbered material för att hjälpa eleverna med sin skriftliga argumentation nästa vecka.
• Se till att ha en plattform för diskussion där eleverna kan dela sina tankar och argument.